Vlaams idee: ‘Alle leaseauto’s verplicht elektrisch’


27 januari 2017
De Vlaamse politieke partij CD&V wil een flinke impuls geven aan het gebruik van elektrische auto’s door voor alle leaseauto’s verplicht te stellen dat deze elektrisch zijn. ‘Dé sleutel om echt iets aan vergroening van het wagenpark te doen’, vinden de christen-democraten.

Robrecht Bothuyne: ‘Leasemaatschappijen hun vloot laten vergroenen’

Uit een bericht van Newsmonkey.be
‘(…) Er rijden nu 5.194 elektrische wagens in België, waarvan 3.732 in Vlaanderen. En zo staan we binnen de Europese Unie op de derde plaats. Maar voor CD&V en hun specialist Robrecht Bothuyne in het Vlaams parlement is dat niet genoeg. Hij wil veel radicalere maatregelen. Want de bittere realiteit is dat (…) diesel en benzine nog steeds the king zijn. Een kleine fractie, slechts 0,28 procent van alle nieuwe wagens die vorig jaar werden ingeschreven zijn elektrisch.
Volgens Bothuyne moet dat aandeel op z’n minst naar 3 procent. En de oplossing ligt voor de hand: de bedrijfsauto’s. Die maken zo’n 15 procent uit van heel het wagenpark, met 830.500 voertuigen op een totaal van 5,56 miljoen personenwagens. Bovendien zijn het allemaal relatief nieuwe wagens: na vier jaar is een lease meestal ‘op’ en wordt de wagen tweedehands verkocht. Een ‘vernieuwing’ van het totale wagenpark in België gebeurt dus voor een deel in dit segment.
Volgens CD&V zal dat aantal alleen maar blijven toenemen. En dus is het dé sleutel om echt aan vergroening van het wagenpark te doen. “Firmawagens gaan niet verdwijnen, toch niet op korte termijn. Wij stellen daarom voor dat de leasingmaatschappijen hun vloot vergroenen via een afbouwscenario voor klassieke wagens, zodat ze vanaf 2025 alleen nog elektrische of andere zero-emissievoertuigen aanbieden. Op die manier kan het aantal elektrische auto’s vlot stijgen én geven de leasingbedrijven het goede voorbeeld.” (…)
Bothuyne heeft nog meer plannen in z’n koker: andere premies voor de wagens, waarbij dure Tesla’s hun premies verliezen, maar goedkopere elektrische wagens meer steun krijgen. Want iemand die meer dan 60.000 euro voor zo’n Tesla of andere electische luxewagen doet dat niet omdat hij 1.000 euro premie krijgt. Maar voor wagens goedkoper dan 41.000 euro maakt die 1.000 euro soms wel een verschil. (…)’

Nederland
In Nederland wordt verwacht dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren nauwelijks zal groeien.
Uit een NOS-bericht uit november vorig jaar
‘(…) “Dit zal het gevolg zijn van de beslissing van minister Kamp om geen subsidie te geven op de aanschaf van elektrische auto’s”, zegt Maarten van Biezen van Stichting Natuur en Milieu. “De doelstellingen die we met de minister hadden afgesproken kunnen de prullenbak in.” Minister Kamp van Economische Zaken ziet een aanschafsubsidie op elektrische auto’s niet zitten. Volgens de minister zijn de effecten onduidelijk. Kamp verwijst onder meer naar Duitsland, waar de subsidie geen succes is. (…) Daarnaast verdwijnt de bulk van de elektrische lease-auto’s die de komende jaren op de tweedehandsmarkt komen naar het buitenland. Daarmee zijn miljoenen euro’s aan subsidie op die auto’s voor Nederland weggegooid geld. (…)’

Bronnen
Newsmonkey.be, 26 januari 2017: Maak alle leasewagens verplicht elektrisch: CD&V komt met radicaal plan voor groenere auto’s
NOS, 6 november 2016: ‘Elektrisch rijden komt sputterend tot stilstand’
Foto: Fastned

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.