foto: eNovates

Vlaamse overheid groot struikelblok voor doorbraak elektrische wagens

De Vlaamse overheid wil dat de elektrische auto tegen 2020 een marktaandeel van 7,5% behaalt terwijl nu slechts 0,51% van de nieuw verkochte wagens elektrisch is. Maar ze is zelf het grootste obstakel om deze ambitie te realiseren. Dat zegt toch toeristen- en automobilistenvereniging VAB.

Voorlopig blijft het marktaandeel van elektrische auto’s in Vlaanderen met 0,51% marginaal. VAB onderzocht via een bevraging wat een doorbraak in de weg staat. Gekende hinderpalen zoals de zeer hoge aankoopprijs, de beperkte oplaadmogelijkheden en het beperkte productgamma komen vaak terug. Opmerkelijk is echter dat het fiscaal autobeleid van de overheid bijna de belangrijkste drempel vormt.

Onbetrouwbare overheid

De elektrische wagen heeft momenteel tal van fiscale voordelen. Zo zijn er premies en betaalt de consument geen accijnzen op elektriciteit als brandstof. De potentiële koper betwijfelt echter dat die stimuli ook op termijn overeind zullen blijven. De ervaring is op dat punt negatief. Via ecopremies werden autokopers in 2010 en 2011 nog massaal richting diesel gestuurd. Diezelfde koper wordt momenteel echter geconfronteerd met een anti-dieselbeleid op fiscaal niveau door de accijnsverhogingen aan de pomp en een hogere verkeersbelasting. De consument heeft een hekel aan een onbetrouwbare overheid die plots de fiscale regels wijzigt in zijn nadeel. In dat geval kiest hij voor zekerheid en dus niet elektriciteit maar wel fossiele brandstof, aldus de VAB.

Consument kiest voor benzine

Net als twee jaar geleden peilde VAB naar welk type wagen de consument denkt te kopen in de toekomst. Daaruit blijkt dat hij vooral richting benzine kijkt. Met 48% is dat de grootste groep, een stijging van 9% ten opzichte van 2016. Nog slechts 1 op de 10 zou voor diesel kiezen. Alternatieve brandstoffen profiteren daar nauwelijks van. Elektrisch gaat 3% omhoog en CNG 1%. Een kwart van de automobilisten blijft onbeslist en weet nog niet wat zijn voorkeur zou zijn. De interesse voor elektrische wagens neemt wel toe, maar privégebruikers kopen ze niet. Dit valt ook af te leiden uit de tanende interesse voor de zero-emissie premie van de overheid: in 2016 waren er 778 aanvragen voor een premie, in 2017 nog slechts 225 en de eerste jaarhelft van 2018 belooft niet veel beterschap met amper 157 aanvragen.

In een reactie zegt Vlaams minister van energie en financiën Bart Tommelein (VLD) dat de voordelen die vandaag voor een elektrische wagens gelden van kracht gedurende de volledige levensduur van die auto.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.