foto: Milkrun

Waterstof-bezorgproject Milkrun van start in Ede

Waterstofproject Milkrun van start in Ede. V.l.n.r. Jan Willem Gosseling van Bidfood uit Ede, Steven Heersma van Veth Automotive uit Duiven, Sina Salim van RCT Gelderland, Gert van den Bosch van Bosch Beton uit Kootwijkerbroek, Edo Peet van Bruil uit Ede en Pank Hertsenberg van Toyota Material Handling uit Ede.

Zes bedrijven gaan samen de haalbaarheid onderzoeken van een bezorgservice van waterstof voor intern en extern transport in Ede (Gelderland) en omgeving.

Toyota Material Handling, Bruil, ACV, Bosch Beton, Bidfood en Veth Automotive hebben hiervoor bij Toyota een samenwerkingsovereenkomst ondertekend, onder het toeziend oog van bedrijven uit het Waterstofconsortium Ede. RCT Gelderland is co-financier van het project, dat de naam Milkrun kreeg.

Milkrun is een lokaal initiatief vanuit het bedrijfsleven, in samenwerking met de gemeente Ede en de provincie Gelderland. De partners willen het gebruik van waterstof als duurzame brandstof voor intern en extern transport van de grond te krijgen in deze regio. De Milkrun-bezorgservice lost het probleem op voor gebruikers van waterstofvoertuigen die niet direct willen investeren in een eigen infrastructuur. Maar met heftrucks en graafmachines rijd je ook niet naar de lokale pomp om te tanken.

Aanbod moet vraag stimuleren

Technisch lijkt alles mogelijk, het samenbrengen van vraag en aanbod heeft in deze fase de meeste aandacht. Het haalbaarheidsonderzoek zal kijken naar onder meer technische, economische, juridische en veiligheidsfactoren. Bij verschillende Edese bedrijven zullen er heftrucks worden ingezet die rijden op waterstof die vervolgens met een tankauto op locatie worden voorzien van waterstof. Dit moet praktische ervaring opleveren met het gebruik van waterstof en een afnamevraag van waterstof creëren. Wat dan weer kansen kan bieden voor marktpartijen om op termijn een rendabel waterstofvulpunt te vestigen in Ede.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.