H2FUEL, illustratie Punt One

Plant One test makkelijk hanteerbare waterstof, H2Fuel

H2FUEL, illustratie Punt One

Hoe maak je waterstof gemakkelijker hanteerbaar als energiebron voor transport? Deze maand begon bij de chemische experimenteerplaats Plant One een test waarbij waterstof onder gewone atmosferische omstandigheden in een vloeistof moet kunnen worden opgeslagen: H2Fuel, een uitvinding van technisch manager Gerard Lugtigheid. 

Met de H2Fuel-technologie moet het mogelijk worden waterstof onder gewone atmosferische omstandigheden in een vloeistof op te slaan. Zes jaar geleden moest het Amerikaanse Department of Energy nog constateren dat best lastig was om daar natriumboorhydride voor te gebruiken: de zuiverheid van hun water bleek te laag, en de productie van waterstof uit het mengsel duurde te lang. Door ultrapuur water en een oplossing van zoutzuur te gebruiken, hoopt technisch manager en uitvinder Gerard Lugtigheid, zulke problemen opgelost te hebben.

Drukvat overbodig

Lugtigheid doet dat door de natriumboorhydride te mengen met ultrapuur water en een 5 procent oplossing van zoutzuur die werkt als activator, legt De Ingenieur uit. De reactie maakt waterstof vrij uit de natriumboorhydride en het ultrapure water. De waterstof zou zo bijna volledig uit de vloeistof kunnen worden gehaald. Bovendien kan de vloeistof na gebruik opnieuw gebruikt worden om opnieuw waterstof in op te slaan.

De ‘slurry’ van natriumboorhydride en puur water in een sterk geconcentreerde vorm reageert niet totdat de activator wordt toegevoegd. Daardoor kan de slurry gewoon getankt worden, zonder drukvat. Als je een drukvat hebt dat tegen 350 barn kan, brengt een voorraad van 5 kg waterstof gasvorm je 500 km verder, maar met een tank van 100 l H2Fuel rijd je zo’n 1500 km, belooft directeur Rob de Kraa van de H2Fuel Holding De Ingenieur. Wel heeft zo’n auto een brandstofcel, een reactor en drie tanks nodig.

1500 km op 1 tank

Ter vergelijking: begin december heeft autofabrikant Fiat bekend gemaakt dat het gebruik wil maken van de expertise Hyundai heeft opgebouwd met de ontwikkeling van waterstofauto’s. Het Zuid-Koreaanse merk heeft flink geïnvesteerd in brandstofceltechnologie, en presenteerde onlangs een nieuwe waterstofauto die na een tankbeurt 800 kilometer af moet kunnen leggen. Als H2Fuel werkt, zou die afstand bijna verdubbelt kunnen worden.

Om te kijken of de technologie zich ook in praktijk zal bewijzen, gaat Plant One ondermeer variëren met de inspuitdruk, de druk in de reactor en de dosering van de stoffen, zegt De Kraa. Daarna zal gekeken worden naar het hergebruik van het restproduct natriumboorzuur. Uiteindelijk moet 95 procent van de oorspronkelijke natriumboorhydride terug gewonnen kunnen worden met elektriciteit uit windmolens of zonnepanelen. Komende zomer hoopt H2Fuel de recycling te kunnen demonstreren.

Lees ook:

Bronnen:

  • De Ingenieur, 11 december 2017, ‘TEST MET TANKBARE WATERSTOF’
  • Plant One, 18 december 2017, ‘Gerealiseerde projecten’
  • TankPro, 8 december 2017, ‘Fiat wil expertise Hyundai gebruiken bij ontwikkeling van waterstofauto’

Beeld: Plant One

Auteur: Klaartje Jaspers

1 reactie op “Plant One test makkelijk hanteerbare waterstof, H2Fuel”

Ap Cloosterman|20.12.17|11:13

Het is oppassen geblazen met natriumboorhydride: zeer agressief voor ogen, huid en luchtwegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.