Waterstofconvenant: Goeree-Overflakkee wordt proeftuin ‘groene’ waterstof

Tijdens het Energy Island congres hebben overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven een waterstofconvenant ondertekend. Ze willen zich daarmee inzetten voor de ontwikkeling van economisch haalbare waterstofprojecten. Met een verwacht overschot aan hernieuwbare energie in 2020, werpt Goeree-Overflakkee zich als proeftuin op. 

28 vertegenwoordigers van lokale en regionale overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven hebben 8 december in het dorp Sommelsdijk een convenant getekend waarin ze verklaren economisch kansrijke waterstofprojecten te onderzoeken, en deze waar mogelijk die ook uit te voeren. Ze zien het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee als een proeftuin, waar verschillende mogelijkheden getest moeten worden.

Goeree-Overflakkee

Met haar aanstaande overproductie aan hernieuwbare energie, verwacht het eiland in 2020 voor meer dan 120 procent energieneutraal te zijn. De ongebruikte energie kan dan gebruikt worden om waterstof te genereren.  Waterstof gaat een belangrijke rol vervullen in de energietransitie, voorzien de initiatiefnemers, in de energiehuishouding, in mobiliteit en in de verduurzaming van grondstoffen voor landbouw en industrie. Met het ‘Convenant groene waterstofeconomie Zuid-Holland: proeftuin Energy Island Goeree-Overflakkee’ (H2G-O) hopen de gemeente en de provincie die ontwikkeling te stimuleren.

Projecten waarover zou worden nagedacht zijn ondermeer het bouwen van installaties die waterstof maken uit groene stroom, het toevoegen van waterstof aan het lokale aardgasnet, elektrische voertuigen die op waterstof rijden en een of twee waterstoftankstations. Daarnaast wordt gekeken naar een kunstmestfabriek waar waterstof wordt omgezet in ammoniak. Momenteel zijn kunstmestfabrieken een van de grootste energieslurpers van de Nederlandse economie.

Verbeterde brandstofcel

Voor de gelegenheid presenteerde autofabrikant Hyundai haar nieuwe waterstofauto met een actieradius van 800 kilometer, die na de zomer van 2018 naar Nederland komt. Het bedrijf investeert veel in de ontwikkeling van brandstofcellen, en komt voor het nieuwe model met een versie die ongeveer 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger zou zijn.

De meeste elektrische auto’s die op dit moment rondrijden, zijn uitgerust met een batterij die moet worden opgeladen. Ook waterstofauto’s behoren tot de categorie elektrische auto’s, maar ze maken gebruik van een andere technologie. De brandstofcel aan boord zet de waterstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan het tanken van diesel of benzine.

Bronnen:

  • TNO, 12 december 2017, ‘ONDERTEKENING ‘GROENE’ WATERSTOFCONVENANT ZUID-HOLLAND’
  • FD, 6 december 2017, ‘Zuid-Holland start waterstofeconomie op Goeree’
  • TankPro, 5 december 2017, ‘Nieuwe waterstofauto van Hyundai krijgt actieradius van 800 kilometer’
  • EnergyIsland.nl, 7 december 2017

Illustratie: Hydrogen Europe

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.