‘Waterstofinfrastructuur komt in Nederland maar niet van de grond’

20 januari 2017Technologisch is het mogelijk waterstof als alternatieve energiebron in te zetten, maar in de praktijk komt de infrastructuur in Nederland maar niet van de grond. Dat concludeert het Technisch Weekblad in een achtergrondverhaal over waterstof en vervoer.

In Nederland rijdt momenteel een handjevol brandstofcelauto’s en het aantal groeit nauwelijks. Maar er zijn dan ook maar heel weinig waterstofstations om te tanken.

Toekomst: brandstofcelauto’s én elektrische auto’s

Prof. dr. B. Dam: ‘Keuzes, visie, afstemming’

De overheid hoopt dat er in 2020 in Nederland zo’n 20 waterstofstations zullen staan.

Uit het achtergrondverhaal van het Technisch Weekblad (Leendert van der Ent)

‘(…) Bernard Dam, hoogleraar Materials for Energy Conversion and Storage aan de TU Delft: ‘Dat ‘hoopt’ betekent dat een langetermijnvisie en bijbehorende ondersteuning ontbreken. Toepassing van een fundamentele doorbraak kost minimaal vijftien jaar. Het vergt mega-investeringen en opboksen tegen de bestaande infrastructuur. Dat vereist keuzes, een samenhangende visie en afstemming met ketenpartijen.’ (…)

Jan Piet van der Meer (NWBA): ‘Het gaat naar accu’s én brandstofcellen.’

Jan Piet van der Meer, directeur van de Nederlandse Waterstof en Brandstofcel Associatie (NWBA) concludeert dan ook: ‘De accu is geen eindpunt. Het gaat naar accu’s én brandstofcellen.’
Dr. Alice Elliott, Senior Hydrogen Engineer bij Shell Global Solutions International in Amsterdam: ‘Beide technologieën zijn geschikt om emissies (uit de stad) te verplaatsen en beide kunnen zowel deels duurzaam starten als uiteindelijk helemaal duurzaam worden ingericht. Waterstof is geschikt voor alle afstanden en zowel lichtere als zwaardere toepassingen, e-mobiliteit vooral voor kortere afstanden en lichtere voertuigen.’ Van der Meer vult aan: ‘Daar is een mooie grafiek voor: tot afstanden van 60 à 70 km zijn accu’s het meest efficiënt, daarboven brandstofcellen.’ (…)’

Overheid moet veel meer doen

Van der Meer wijt de stroeve ontwikkeling vooral aan de overheid. ‘Zonder zekerheid, sturing en steun kom het zover niet, de markt gaat dit niet oplossen. Met twintig miljard uit mobiliteitsbelastingen is het geld er, de technologie is er, de bedrijven zijn er. Maar is de wil er ook?’’

Bronnen
Technisch Weekblad, 20 januari 2017: Waar blijft de waterstofinfrastructuur? (via Blendle)
Foto: Toyota (Toyota Mirai)

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.