Forze VII by Tinie Lam. http://www.forze-delft.nl

Waterstofracewagen rijdt mee in conventionele Supercar Challenge

Forze VII by Tinie Lam. http://www.forze-delft.nl

Met een 100% schone waterstof-elektrische auto meedoen aan een fossiele brandstofcompetitie op het TT circuit in Assen, studententeam Forze van de TU Delft durfde het wel. Zondag 6 augustus nam hun Forze VII deel aan de Supercar Challenge van de Gamma Racing Days. Het was de eerste keer dat een waterstofauto meereed in de conventionele racewereld. Hoewel Forze het podium niet bereikte, liet het  de 100.000 bezoekers met een topsnelheid van 210km/h wel zien dat rijden op waterstof niet meer iets van de toekomst is, meldt De Krant van Midden Drente.

Forze is het enige studententeam ter wereld dat werkt met een high-power brandstofcel. Het team bestaat uit ruim vijftig studenten van verschillende faculteiten, van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek tot industrieel ontwerpen. Met het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen en racen van waterstof-elekstrische voertuigen willen zij hun zelf-ontwikkelde technologie op het gebied van waterstof demonstreren.

Coureur Jan Lammers als ambassadeur

Voormalig Formule-1 coureur Jan Lammers is sinds 2012 ambassadeur van studententeam Forze. Hij heeft maakt testritten in hun wagens en geeft tips aan het team. ‘Het is voor ons van ultiem belang wat een coureur ervaart en opmerkt tijdens een testrit,’ vertelt Joost Berendsen, Chief Engineer. ‘Alleen dan kunnen wij de performance van de auto optimaliseren.’

Het basisprincipe is vrij simpel, legt Berendsen op DuurzaamNieuws uit. Samen met zuurstof uit de lucht wordt waterstof door de brandstofcel omgezet in water en elektriciteit. Een groot voordeel van waterstof is dat het getankt kan worden, zoals bestuurders al gewend zijn. De elektriciteit wordt omgezet in snelheid, en de uitlaat stoot geen CO2 uit, maar ordinair water.

Veilig

Inmiddels is het gebruik van waterstof minstens net zo veilig als benzine, zegt Berendsen. Waterstoftanks worden uitvoerig getest. Zo moet een tank een valtest weerstaan en bestendig zijn tegen chemicaliën. Om extreme scenario’s te simuleren, worden er bovendien kogels op afgevuurd.

Bronnen:

De Krant van Midden Drente, 6 augustus 2017, ‘Bijna honderdduizend bezoekers tijdens Gamma Racing Days op TT Circuit’

DuurzaamNieuws, 28 juli 2017, ‘Studenten Delft racen op waterstof’

Website Forze Delft

Foto: Forze VII by Tinie Lam 2017 ©, Forze Hydrogen Electric Racing Team Delft

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.