waterstofstation Rhoon, Tom van Gurp

Waterstoftankstation op Chemie Park Delfzijl

PitPoint realiseert deze maand een waterstoftankstation op Chemie Park Delfzijl. Het station in Delfzijl gaat twee waterstofbussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe voorzien van waterstof van AkzoNobel. Als het aan de EU ligt, rijden er in Nederland binnenkort tenminste 100 waterstofbussen. Ondertussen presenteert  autofabrikant Hyundai een waterstofauto die de bestuurder met 1 tankbeurt 800 km op weg moet helpen. 

Om vanaf 2030 alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij te kunnen laten rijden, start Noord-Nederland een proef met twee bussen. De bussen zullen gaan rijden op waterstof van AkzoNobel, dat windenergie gebruikt voor de productie van stoffen als chloor, waarbij waterstof een bijproduct is. Op termijn wil Drente twintig bussen op waterstof laten rijden. Ze krijgen daarvoor geld van de EU, dat steun geeft om honderd waterstofbussen in Nederland te laten rijden. Ook in Amsterdam, Rotterdam en Noord-Brabant zijn proeven gestart.

Waterstofauto

Terwijl er steeds meer bussen op waterstof rijden, proberen ook autofabrikanten hun klanten over te halen daarop over te schakelen. Hyundai onthulde recent z’n nieuwe waterstofauto NEXO op de Consumers Electronics Show (CES) in Las Vegas. Vooral de actieradius van het nieuwe model is opvallend: op een volle tank waterstof kan de auto, die voorzien is van een brandstofcel, volgens de huidige NEDC-normen zo’n 800 kilometer vooruit.

Echt storm loopt het op dit moment nog niet bij de ontwikkeling van waterstofauto’s. Hyundai is een van de slechts twee automerken (naast Toyota) die in Nederland een auto verkoopt die rijdt op waterstof. De ix35 Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcel die waterstof tijdens het rijden omzet in elektriciteit, waterdamp en warmte. In vergelijking met deze voorganger komt de nieuwe NEXO zo’n 200 kilometer verder op een volle tank waterstof. Het nieuwe model is volgens de ontwikkelaars 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger dan de ix35 Fuel Cell.

Zero emissie

De meeste elektrische auto’s zijn uitgerust met een batterij die moet worden opgeladen. Ook waterstofauto’s behoren tot de categorie elektrische auto’s. De brandstofcel aan boord zet waterstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan het tanken van diesel of benzine, hooguit vijf minuten. Dat is een groot pluspunt ten opzichte van elektrische auto’s die moeten worden opgeladen. Het geringe aantal tankstations waar waterstof kan worden getankt en de hoge prijs van waterstofauto’s maken de keuze voor een auto met brandstofceltechnologie op dit moment nog niet erg aantrekkelijk.

Lees ook:

Foto: waterstoftankstation in Rhoon, Tom van Gurp

Een deel van dit artikel is eerder verschenen op Tankpro.nl

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.