Wisselen van energieleverancier – ‘Na goedkope eerste jaar volgt een zeer forse tariefsverhoging’

31 mei 2017Energieleverancier Vrijopnaam (zonne-energie) waarschuwt voor de praktijken van haar concurrenten: ‘Na het eerste ‘goedkope’ jaar bij een nieuwe energieleverancier krijgt je te maken met een tariefsverhoging, oplopend tot tientallen procenten’. 

In een persbericht, waarin Vrijopnaam overigens reclame maakt voor haar eigen aanbiedingen, doet de energieleverancier uit de doeken hoe de ‘energiecarrousel’ werkt. (Dus even door de reclame voor de eigen aanbiedingen heen kijken…)

Uit het persbericht van Vrijopnaam
‘(…) Energieleveranciers kopen klanten met een eenmalige korting of actietarieven voor een jaar. Die kosten worden betaald door hun huidige klanten. Je buurman heeft net gebruik gemaakt van zo’n actie, terwijl jij voor het tweede of derde jaar een trouwe klant bent. En dus meer betaalt…
We hebben een vergelijking gemaakt voor jaar 1 en jaar 2 voor een gemiddeld huishouden dat 4.500 kWh stroom en 1.700 m3 gas verbruikt. Bij afname van Nederlandse groene stroom en CO2-gecompenseerd gas voor 1 jaar vast. In onderstaande tabel vind je de prijzen en prijsstijging bij de top 5 energieleveranciers (bij Independer in mei 2017) aangevuld met Vrijopnaam. (…)’

Vrijopnaam ergert zich ook aan de prijsvergelijkingssites en inkoopcollectieven.
‘(…) Prijsvergelijkingssites en inkoopcollectieven van notabene de Consumentenbond blijven een spel spelen met de consument. Hun verdienmodel bestaat uit een aanbrengpremie van zo’n 35 euro per klant. Het is twijfelachtig wiens belang wordt gediend. De ene klant betaalt de korting van de andere klant en geen van beiden heeft het door. Totdat je het ziet. (…)’

Bronnen
Vrijopnaam, 31 mei 2017: De energiecarrousel: meer betalen of toch wéér overstappen

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.