Woonbond opent meldpunt nul-op-de-meterwoningen

14 juli 2016Woonbond opende deze week een online meldpunt voor huurders van nul-op-de-meterwoningen. Zo wil de belangenbehartiger voor huurders bijhouden wat goed en minder goed gaat met de energiezuinige woningen. 

Woonbond bundelt alle meldingen en wil de conclusies aanbieden aan verhuurders, politici en beleidsmakers. Op het moment zijn er ongeveer 600 nul-op-de-meterwoningen (NOM-woningen), aldus Woonbond, maar al snel moeten er meer woningen zijn die evenveel energie produceren als ze gebruiken.

Uit een bericht van Woonbond
‘(…) Huurders gaan daarbij in plaats van de energierekening een energieprestatievergoeding (EPV) betalen. Op deze manier kunnen verhuurders investeren in de nodige renovatie, en blijven de kosten voor de huurders in principe gelijk.
Toch hoort de Woonbond geluiden dat de kosten juist wel eens omhoog gaan, het renovatieproces niet overal goed loopt of dat huurders niet tevreden zijn met hun nieuwe woning. Sommige huurders voelen zich onder druk gezet of slecht geïnformeerd. Ook horen we signalen over geluidsoverlast van installaties, instructiefouten, merkwaardige contracten of krijgen mensen het niet warm genoeg in de woning. Uw melding over het renovatieproces, de kosten, het eindresultaat of het comfort van uw woning is van harte welkom op het meldpunt nul-op-de-meter. (…)’

Eerder haalden klachten van huurders in Nieuw Buinen en Tilburg de media. De voorzitter van het project Stroomversnelling, opgezet om 100.000 woningen naar nul-op-de-meter te renoveren, reageerde op die klachten: ‘We zitten in de pilotfase, van deze klachten leren we.’ De formule is inmiddels ook omarmd in Groot-Brittannië en Frankrijk.

Bronnen
Woonbond, 11 juli 2016: Meldpunt nul-op-de-meter online
Meldpunt Nul-op-de-meter
FluxEnergie, 15 maart 2016: Nul-op-de-meterwoningen met ontevreden huurders
FluxEnergie, 17 februari 2016: Ook nul-op-de-meter-woningen voor Groot-Brittannië en Frankrijk

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.