Nikola One, hybride diesel-waterstoftruck, Nikola Motors

Zwaar vervoer op waterstof dichterbij dan ooit

Terwijl een Duits onderzoekscentrum berekent dat het aanleggen van een waterstofinfrastructuur bij een miljoen wagens al goedkoper is dan dat voor elektrische voertuigen, onthult het Amerikaanse Nikola Motor Company de eerste vrachtauto met waterstofbrandstofcel. Zwaar vervoer op waterstof lijkt daarmee dichterbij dan ooit. 

Met een efficiëntie van 45 procent zijn waterstofwagens een stuk minder energiezuinig dan puur elektrische varianten, maar bij voldoende schaalgrootte is het aanleggen van infrastructuur voor waterstof veel goedkoper. Dat constateert het Duitse onderzoekscentrum Jülich in een vergelijkend onderzoek naar de kosten voor de benodigde infrastructuur. In een ideaal scenario, denken zij, rijden personenauto’s straks op elektriciteit, terwijl het zwaardere weg- en zeetransport overschakelt op waterstof.

Infrastructuur goedkoper

Tot 100.000 wagens kost de infrastructuur voor elektrische wagens 310 miljoen, berekenen de onderzoekers, terwijl die voor waterstof 450 miljoen zou kosten. Naarmate de aantallen stijgen, verandert die verhouding echter: bij een miljoen voertuigen kost het elektrische laden al 2,8 miljard aan infrastructuur, terwijl die voor waterstof nog maar 1,9 miljard kost. Op het moment dat Europa 20 miljoen voertuigen op hernieuwbare energie heeft rijden, is die voorsprong opgelopen tot 11 miljard: 40 voor waterstof, versus 51 miljard euro voor elektrische palen.

Het voordeel van de waterstof, ligt hem vooral in de effectieve benutting: het vullen van een tank kost veel minder tijd dan het opladen van de batterijen. Daardoor kan een waterstoftankstation in dezelfde tijd veel meer voertuigen van energie voorzien. Je hebt er dus veel minder van nodig. Daar staat tegenover dat het groene waterstof wel ergens opgewekt moet worden. Om die energieproductie op te zetten, zijn veel investeringen in zon- en wind nodig.

2.000 kilometer

Ook de Amerikaanse Nikola Motor Company ziet de toekomst van het waterstofgedreven vervoer zonnig in. Naast een uitgewerkt plan om de Verenigde Staten en Canada van een netwerk met 364 waterstofstations te voorzien, lanceerde het onlangs de Nikola One: een hybride waterstof-elektrische truck met een range van 1.200 tot bijna 2.000 kilometer en een elektromotor van 1.000 pk (735 kW) – ruwweg twee keer zoveel als de gemiddelde dieseltruck.

Daarnaast werkt het aan een volledig elektrisch aangedreven truck, de Nikola Zero (ook 735 kW) en de Nikola Two, een compactere vrachtauto voor kortere afstanden en distributiewerk. Net als de elektrische truck die Tesla eerder aankondigde, komt Nikola met een financiele constructie om de aanschafkosten acceptabel te maken: aspirant eigenaars kunnen de trucks leasen, met een termijn van 72 maanden.

4,5 cent/km

Uiteindelijk kunnen de kosten van waterstof- en elektrisch vervoer op een vergelijkbare prijs uitkomen, denken de Duitse analisten: circa 4,5 eurocent per kilometer. Dat is een stuk goedkoper dan de gemiddelde prijs die een middenklasse wagen momenteel betaalt aan benzine – volgens de ANWB zo’n 14 cent per kilometer, exclusief wegenbelasting.

(Leestips onder de video)

Lees ook:

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.