KLM voert vluchten vanaf Los Angeles uit met biobrandstof

KLM voert vluchten vanaf Los Angeles uit met biobrandstof

12 september 2016 – KLM heeft een driejarig contract afgesloten voor de levering van duurzame biobrandstof in Los Angeles. Dit betekent dat KLM voor al haar vluchten vanaf deze luchthaven voor een periode van drie jaar duurzame biobrandstof zal inkopen.

Uit een persbericht van de KLM
‘(…) De biobrandstof wordt geproduceerd door de lokale biobrandstofraffinaderij AltAir en geleverd door SkyNRG. Los Angeles is de tweede luchthaven ter wereld die biobrandstof in het reguliere tankproces opneemt. De luchthaven van Oslo had in maart dit jaar de primeur. KLM deed ook mee aan dat initiatief.

Corporate BioFuel Programma
Het KLM Corporate BioFuel programma stelt bedrijven in staat om een deel van hun vliegreizen te laten uitvoeren met duurzame biobrandstof. Deelnemers betalen een toeslag die het verschil in prijs tussen duurzame biobrandstof en traditionele kerosine overbrugt. De toeslag gebruikt KLM volledig voor de aankoop van deze duurzame biobrandstof, dat zo’n twee keer duurder is dan kerosine. Partners van het KLM Corporate BioFuel Programma zijn: ABN AMRO, Accenture, CBRE Global Investors, FMO, FrieslandCampina, Gemeente Amsterdam, Heineken, Loyens & Loeff, PGGM, Perfetti Van Melle en de Schiphol Groep. Met hun bijdrage tonen ze hun leiderschap en dragen actief bij aan het duurzamer maken van de luchtvaart.

Bijmenging met biobrandstof
De biobrandstof wordt direct in de opslagtanks van de luchthaven gepompt, die ook de conventionele kerosine voorraad van de luchthaven bevat. Zo wordt het geleverd aan alle toestellen die tanken op Los Angeles. De bijmenging met biobrandstof vermindert CO2-uitstoot voor alle vluchten vanaf de luchthaven in Los Angeles.

Vermindering CO2-uitstoot
KLM koopt samen met de partners van het KLM Corporate BioFuel programma deze duurzame biobrandstof in en mag daarom vermindering van CO2-uitstoot toerekenen aan al haar vluchten vanaf Los Angeles. Het vliegen met biobrandstof draagt bij aan de ambitie van KLM in 2020 de CO2-uitstoot per passagier met 20% te verminderen, ten opzichte van 2011.

Continue productie voor vliegtuigen
SkyNRG levert de duurzame biobrandstof, waarvan de grondstof afgewerkt frituurvet is, en AltAir in Los Angeles produceert het. AltAir is de eerste en enige raffinaderij ter wereld die een continue productie van biobrandstof heeft voor vliegtuigen en is daarmee de eerste raffinaderij die op commerciële basis duurzame biobrandstof aan de luchtvaart levert. (…)

In 2011 heeft KLM de eerste commerciële vlucht met biobrandstof ter wereld uitgevoerd, naar Parijs. Sinds dat moment zijn er diverse vluchten met duurzame biobrandstof uitgevoerd met verschillende type toestellen. (…)’

Toekomstperspectief

Uit een artikel van NRC
‘(…) Mede dankzij het gebruik van biobrandstof werd Air France-KLM deze donderdag opnieuw uitgeroepen tot meest duurzame luchtvaartmaatschappij in de duurzaamheidsindex van Dow Jones (DJSI). Brandstof op basis van biomassa, internationaal bekend als biofuel, geldt als het meest kansrijke instrument van de luchtvaartindustrie om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. De sector verwacht een verdubbeling in omvang in de komende twintig jaar, en moet de klimaatschade door die groei zien te beperken. Naast andere maatregelen (zuiniger en slimmer vliegtuigen, betalen voor CO2-emissies) is de hoop gevestigd op hernieuwbare brandstof uit organische materialen (niet-eetbare gewassen, bosafval, dierlijke vetten). Nu wordt biobrandstof gemengd met het aardoliedestillaat kerosine, in de toekomst moeten vliegtuigen er volledig op gaan vliegen. (…)
Prijsverschil is volgens Maarten van Dijk, directeur van SkyNRG, de belangrijkste verklaring voor de marginale rol die biobrandstof nu nog speelt in de luchtvaart. „Biofuel is nu nog twee keer zo duur als kerosine. Dat prijsverschil moet verder omlaag. Alleen dan kan biofuel echt gaan concurreren met kerosine.” Brandstof vormt dertig à veertig procent van de totale kosten van luchtvaartmaatschappijen. De lage olieprijs maakt de overstap nog minder aantrekkelijk. (…)’

 

Presentatie SkyNRG, KLM Corporate BioFuel Programme (2’20”)

 

Bronnen
KLM, 8 september 2016: KLM voert vluchten vanaf Los Angeles uit met biobrandstof
NRC, 8 september 2016: KLM zet grote stap met duurzame biobrandstof (via Blendle)
SkyNRG, KLM Corporate BioFuel Programme

Foto: Op 19 juni 2012 was de eerste trans-Atlantische KLM vlucht deels op duurzame biobrandstof. Bestemming Rio de Janeiro. Nooit eerder vloog een toestel zo ver op biobrandstof.(Foto KLM)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.