Oproep aan scheepvaart en luchtvaart om emissie in te perken

18 april 2016De scheepvaart- en luchtvaartsector werden niet opgenomen in het klimaatakkoord dat later deze week ondertekend wordt. Maar overheden en belangengroepen voeren de druk op deze sectoren op om hun CO2-uitstoot te beperken, aldus de New York Times.

Een coalitie van Europese en Noord-Afrikaanse landen en landen in de Stille Zuidzee lobbyt bij de International Maritime Organization (IMO, de scheepvaartorganisatie van de Verenigde Naties) om afspraken over uitstootreductie op de agenda te krijgen van een vergadering die vandaag in Londen begint. De scheepvaart moet een ‘eerlijke bijdrage’ leveren aan vermindering van de CO2-uitstoot, zo vinden de overheden.

Uit een bericht van de New York Times
‘(…) “We need to do something and go beyond what we already have, and set some very specific targets,” said François Martel, the secretary general of the Pacific Islands Development Forum. (…)’

De VN-luchtvaartorganisatie, de International Civil Aviation Organization (ICAO), denkt al jaren over een systeem waarin luchtvaartmaatschappijen hun uitstoot kunnen compenseren, aldus de Seattle Times. Belangengroepen willen dat de ICAO deze herfst tijdens de driejaarlijkse vergadering een zo streng mogelijk systeem aanneemt.

Uit een bericht van de Seattle Times
‘(…) “If we’re going to have offsets, then they actually have to deliver the tons of reductions they say they will,” said Bill Hemmings, director of aviation and shipping at Transport & Environment, an environmental group based in Brussels. (…)’

De lucht- en scheepvaartsector stoten jaarlijks ieder 2 procent van de mondiale CO2-uitstoot uit. ‘Combined, that is more than the emissions from Japan, the world’s fifth-largest emitter’, aldus de Seattle Times. De sectoren werden echter uiteindelijk buiten het klimaatakkoord gehouden.

Binnen zowel de scheepvaart als de luchtvaartsector werden al wel afspraken gemaakt over de maximale uitstoot van nieuwe voertuigen. Maar critici stellen over beide sectoren dat de regels niet streng genoeg zijn, aldus de Seattle Times.

Bronnen
New York Times, 16 april 2016: Calls for Shipping and Aviation to Do More to Cut Emissions
Seattle Times, 16 april 2016: Shipping, aviation under pressure for deeper cuts in emissions

Zie ook
FluxEnergie, 16 februari 2016: Uitstootreductie in de scheepvaart gaat nog niet hard

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.