Accijns op benzine en overige minerale oliën ruwweg gelijk gebleven

9 september 2016Accijns op benzine en overige minerale oliën is de grootste inkomstenpost binnen de milieubelastingen van de overheid. Vorig jaar was er 7,9 miljard euro mee gemoeid, ongeveer evenveel als in 2014.

Uit een bericht van het Compendium voor de Leefomgeving
‘(…) Milieubelastingen zijn vooral gekoppeld aan het bezit en gebruik van auto’s en motoren. In 2015 incasseerde de overheid 7,9 miljard euro aan accijnzen op benzine en andere minerale oliën, 1,5 miljard euro aan belastingen op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en 5,5 miljard euro motorrijtuigenbelasting. Deze posten samen genereren driekwart van de milieubelastingen.
De opbrengsten van de milieubelastingen schommelen al tien jaar tussen de 18 en 20 miljard euro. Het aandeel van de milieubelastingen in de totale belastingopbrengst van de Nederlandse overheid zakte in 2015 beneden de 13 procent. Dat was na 2002 niet meer voorgekomen. (…)

Accijns op benzine en overige minerale oliën
Accijns op benzine en overige minerale oliën is de grootste inkomstenpost binnen de milieubelastingen. In 2015 was er 7,9 miljard euro mee gemoeid. Daarmee was de opbrengst uit de accijns op benzine en overige minerale oliën in 2015 vrijwel gelijk aan die in 2014. In 2013 bedroegen de opbrengsten 7,6 miljard euro. Na het afschaffen van de laag belaste rode diesel voor landbouwvoertuigen en machines in 2013 liepen deze accijnsinkomsten extra op.

Motorrijtuigenbelasting
Ruim een kwart van de inkomsten uit milieubelastingen is in 2015 afkomstig uit de motorrijtuigenbelasting. Alle eigenaren van een personenauto, bestelauto, motor of vrachtauto moeten per kwartaal (of jaarlijks) motorrijtuigenbelasting betalen. Het tarief is onder andere afhankelijk van het type verbrandingsmotor. Als onderdeel van een belastingplan voor mobiliteit (Ministerie van Financiën, 2008) veranderde de overheid de regelingen omtrent de motorrijtuigenbelasting en de BPM. Energiezuinige auto’s als hybride auto’s waren vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. De vrijstelling voor zuinige auto’s is echter vanaf 2014 beperkt en is vanaf 2015 vervallen.

Belasting op personenauto’s en motorrijtuigen (BPM)
In 2015 is ruim 7 procent van de inkomsten uit milieubelastingen afkomstig uit de BPM. Wie in Nederland een nieuwe personenauto, motorfiets of bestelauto koopt, of er een importeert vanuit het buitenland, betaalt BPM. De hoogte daarvan is bij personenauto’s afhankelijk van de CO2-uitstoot. Auto’s die geen CO2 uitstoten zijn vrijgesteld van BPM. Bij bestelauto’s en motoren wordt BPM berekend op grond van de netto catalogusprijs en de brandstofsoort.
De belastinginkomsten uit de BPM waren na 2007 telkens lager dan een jaar eerder. Er werden minder nieuwe auto’s en motoren gekocht en elektrische auto’s wonnen aan populariteit. Deze zijn vrijgesteld van BPM. In 2015 groeide de opbrengst echter fors. Met 1,5 miljard keerde de BPM bijna terug op het niveau van 2012. (…)’

schermafdruk-2016-09-08-16-04-29
Bronnen
Compendium voor de Leefomgeving, 7 september 2016: Opbrengsten van milieubelastingen, 2001-2015

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.