ACM geeft Oxxio boete van een miljoen voor foute klantregistratie

ACM geeft Oxxio boete van een miljoen voor foute klantregistratie

10 maart 2017 – De ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft energieleverancier Oxxio een boete opgelegd van een miljoen euro voor de onjuiste registratie van klantgegevens in het centrale register van de energiebedrijven. Oxxio noemt de boete ‘disproportioneel’ en kondigt aan in beroep te gaan.

De ACM legt Oxxio de boete op voor het verstrekken van foute informatie over klanten in het contracteindegegevensregister (CER). Daarin houden alle energieleveranciers centraal bij wanneer een contract afloopt en een consument boetevrij kan overstappen.

Uit het bericht van de ACM
‘(…) Oxxio had bij contracten voor onbepaalde tijd ten onrechte een einddatum laten registreren. Hierdoor leek het bij het raadplegen van het register dat de klant een contract voor bepaalde tijd had, waardoor de consument moest wachten met overstappen dan wel een vergoeding moest betalen. Door het ingrijpen van de ACM  zijn de gegevens gecorrigeerd. Henk Don, bestuurslid ACM: “Het is belangrijk dat consumenten erop kunnen vertrouwen dat hun overstap probleemloos verloopt. Het register is daarbij cruciaal. Daarom zien wij dit als een ernstige overtreding. Het is ook een signaal naar de markt om de registratie serieus te nemen.” (…)
Door meldingen van andere leveranciers over onjuiste klantgegevens bij Oxxio is de ACM deze zaak op het spoor gekomen. In het onderzoek van de ACM bleek dat de fout was ontstaan toen Oxxio zijn klantgegevens in een ander systeem had gezet nadat het bedrijf was overgenomen. Door onvoldoende interne controles was deze fout bij Oxxio niet eerder aan het licht gekomen. Ook nadat externen Oxxio op deze fout hadden gewezen, heeft dit niet tot de noodzakelijke herstelmaatregelen geleid. Pas na onderzoek van de ACM ter plaatse heeft Oxxio maatregelen getroffen om de fouten te herstellen.

Ernst overtreding
De ACM ziet deze overtreding als ernstig, omdat zowel andere energieleveranciers als consumenten erop moeten kunnen vertrouwen dat het register juist, volledig en bijgewerkt is. De ACM heeft vastgesteld dat de overtreding Oxxio volledig te verwijten valt. Toen de fout was ontdekt, heeft Oxxio het bovendien niet met de vereiste spoed opgelost. De overtreding brengt schade toe aan het vertrouwen in de werking van de energiemarkt bij consumenten en andere leveranciers. (…)’

Uit een bericht van de NOS
‘(…) Het bedrijf erkent de fout en zegt dat het voor andere energieleveranciers inderdaad niet duidelijk was dat klanten boetevrij konden overstappen. (…)’

Uit een bericht van Oxxio
‘(…) Oxxio betreurt dat dit gebeurd is. Wel hebben onze klanten zelf altijd de juiste informatie gekregen en konden zij gewoon boetevrij overstappen. Wij vinden de boete daarom disproportioneel en hebben om die reden besloten in beroep te gaan. (…)’

Bronnen
ACM, 8 maart 2017: Energieleverancier Oxxio beboet voor onjuiste registratie klantgegevens
NOS, 8 maart 2017: Miljoen euro boete voor Oxxio wegens foute klantenregistratie
Oxxio, 8 maart 2017: Vergissing Oxxio: verkeerde gegevens naar Contract Einde Register (CER)

Foto: Oxxio

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.