Actieradius Nissan Leaf kleiner dan beloofd; koper krijgt geld terug

13 december 2016Een Nissan-dealer in Drachten moet van de rechter een koper zijn geld teruggeven, omdat de auto niet de actieradius haalde die werd beloofd en de koper dus misleid is.

Uit een bericht van Nu.nl
‘(…) Op basis van de website van Nissan dacht de [koper] dat de elektrische auto 150 kilometer kon rijden op een volle accu, genoeg voor zijn woon-werkverkeer. In de praktijk bleek de auto niet zonder tussentijds opladen de afstand naar het werk van de koper, in Kampen, te halen. Hij zegt tegenover het KRO-NCRV-programma De Monitor 34 keer te zijn wegggesleept toen hij strandde langs de snelweg. De rechtbank in Noord-Nederland geeft de koper gelijk. Er wordt gewezen op informatie op de website van Nissan “waarin zonder voorbehoud melding wordt gemaakt dat de auto (zelfs) “meer dan 150 km” kan overbruggen”, aldus de rechtbank. (…)’

Uit een bericht van De Monitor
‘(…) Koper Epko Horstman: ‘De dealer stelde zich op het standpunt “pas wat te gaan doen als ze voor het hekje staan” en dat ik had kunnen weten dat de auto een veel lagere actieradius had. Nissan Nederland stelde dat de opgegeven actieradius een puur theoretische actieradius betreft.’ (…)
Het is onduidelijk welke gevolgen de uitspraak van de rechter heeft voor Nissan en andere producenten van elektrische auto’s. Heeft het gevolgen voor de manier waarop autofabrikanten reclame mogen maken voor elektrische auto’s? En kunnen meer mensen hun geld terugkrijgen? (…)’

Uit een bericht van BNR
‘(…) De uitspraak van de rechter in deze zaak betekent echter niet dat bezitters van andere elektrische auto’s van Nissan nu kunnen aankloppen om geld terug te krijgen. Dat vertelt Bart van Thienen van de Japanse autofabrikant: ‘Dit is een individuele zaak waarbij naar het oordeel van de rechter is dat er te weinig is gekeken naar het individuele gebruik van deze klant.’ Toch blijkt dat er nog veel onduidelijkheid is onder bestuurders van elektrische auto’s over de daadwerkelijke actieradius van de Nissan Leaf. Zo geven klanten in reviews op de website van Nissan vaak aan dat de actieradius niet blijkt te kloppen. ‘Daarom is het van belang dat de dealer in gesprek gaat met iedere individuele klant, om te kijken wat de klant met de auto wil gaan doen’, reageert Van Thienen. (…)’

Bronnen
Nu.nl, 12 december 2016: Koper krijgt geld elektrische auto terug na misleiding
KRO-NCRV, 12 december 2016: Rechter tikt Nissan op vingers na misleidende verkoop van elektrische auto
BNR, 12 december 2016: Nissan Leaf rijdt minder ver dan beloofd, koper krijgt geld terug
Foto: De Monitor KRO-NCRV

 

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.