containerschip op zee, publiek domein

‘Batterijschepen op wereldzeeën nog een ver toekomstbeeld’

Commerciële schepen op belangrijkste handelsroutes zullen niet eerder dan 2050 op batterijen varen. Dat voorspelt classificatiebureau DNV GL.

Het zal nog lang duren voordat batterijen een serieuze mogelijkheid worden voor commerciële schepen die zich over de belangrijke diepzeehandelsroutes bewegen. Waar andere waarnemers in de scheepvaartsector, onder wie de Noorse scheepvaartprofessor Roar Os Ådland, aangeven dat batterij-gevoede commerciële schepen in minder dan een decennium aan de horizon verschijnen, is DNV GL sceptischer. Sterker nog, het classificatiebureau ziet accu-aangedreven diepzeevaartuigen zelfs niet voor het jaar 2050 hun opwachting maken.

In een gesprek met ShippingWatch leggen medewerkers van het bureau uit dat er tal van uitdagingen zijn met betrekking tot de implementatie van batterijtechnologie op schepen van dit type. ‘Als er een oplossing is te vinden voor het probleem van de opslag van energie op diepzeeschepen, dan zou het een keerpunt voor de sector zijn.’

Maar volgens de experts ligt daar juist het probleem: het is niet mogelijk om voldoende energie op te slaan. En als er al batterijen beschikbaar komen zijn die genoeg energie zouden kunnen opslaan om een 500.000 dwt schip over zee te sturen, bestaat nog de kwestie wie deze elektriciteit moet produceren en of er voldoende vermogen en capaciteit beschikbaar zijn om die elektriciteit te verzenden naar de schepen.

DNV GL verwacht wel dat door batterijen aangedreven schepen een aanzienlijk deel gaan uitmaken van de vloot die regionaal vaart. De commerciële internationaal opererende schepen daarentegen zullen vertrouwen op een combinatie van voornamelijk fossiele brandstoffen, gevolgd door LNG en biobrandstof, aldus het bedrijf.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.