Belasting op plug-in hybrides fors omhoog
26 augustus 2015 – Het kabinet wil de verkoop van volledig elektrische auto’s nog meer stimuleren en daarom gaat de belasting op plug-in hybrides (auto’s die zowel op brandstof als op elektriciteit kunnen rijden) fors omhoog.
Staatssecretaris Wiebes van Financiën schreef dat gisteren aan de Tweede Kamer.
Uit een bericht van de NOS
‘(…) Zo gaat de bpm, de aanschafbelasting, voor een Mitsubishi Outlander omhoog van 439 euro in 2016 naar 2306 euro in 2020. De bpm van de Volvo V60 dieselhybride gaat van 463 naar 2741 euro. De bpm van de Mercedes S500 hybride gaat zelfs van 565 naar 6873 euro en die van de Porsche Cayenne hybride van 649 naar 10.527 euro. De aanschafbelasting voor volledig elektrische auto’s, zoals de Tesla Model S en de Nissan Leaf, blijft nul.
Wiebes zegt wel dat de cijfers snel achterhaald zullen zijn. Want er wordt van uitgegaan dat de automodellen van nu in 2020 nog steeds nieuw te koop zullen zijn. Terwijl je mag verwachten dat auto’s over vijf jaar weer een stuk minder CO2 zullen uitstoten, en dat er dus minder bpm over betaald hoeft te worden.
Het kabinet liet eerder al weten het gebruik van plug-in hybrides minder te willen stimuleren en meer in te zetten op volledig elektrische auto’s. (…)’
Tabel uit de brief aan de Tweede Kamer
Belastinggevolgen diverse voertuigen
CO2 | veronder-stelde CO2 |
cat. prijs | BPM | Bijtelling | MRB (incl. opcenten) | ||||
2015 | 2016 | 2015 | 2016 | 2020 | 2016 | 2020 | 2016 | 2020 | |
Conventioneel | |||||||||
Skoda Octavia (diesel) | 85 | 82 | 29.000 | 2.146 | 1.782 | 6.090 | 6.300 | 1.204 | 1.180 |
Volkswagen Up | 95 | 92 | 12.000 | 1.546 | 1.234 | 2.520 | 2.571 | 236 | 231 |
Peugeot 308 | 109 | 105 | 25.000 | 2.443 | 1.980 | 5.250 | 5.398 | 584 | 572 |
BMW 5 (diesel) | 109 | 105 | 62.500 | 5.711 | 4.823 | 13.125 | 13.555 | 1.772 | 1.737 |
Renault Captur | 113 | 109 | 21.000 | 2.881 | 2.416 | 5.250 | 4.518 | 492 | 482 |
Volkswagen Golf | 117 | 113 | 28.000 | 3.373 | 2.921 | 7.000 | 6.061 | 584 | 572 |
Audi Q5 | 168 | 162 | 70.000 | 10.205 | 9.669 | 17.500 | 15.282 | 1.040 | 1.019 |
Range Rover Evoque | 181 | 175 | 69.000 | 13.537 | 12.567 | 17.250 | 14.967 | 952 | 933 |
Mercedes S500 | 207 | 200 | 158.000 | 25.437 | 22.920 | 39.500 | 34.206 | 1.224 | 1.200 |
Porsche Cayenne | 223 | 215 | 141.000 | 32.577 | 29.132 | 35.250 | 30.262 | 1.408 | 1.380 |
Volelektrisch | |||||||||
Tesla Model S | 0 | 0 | 87.000 | 0 | 0 | 3.480 | 10.140 | 0 | 0 |
Nissan Leaf | 0 | 0 | 36.000 | 0 | 0 | 1.440 | 1.440 | 0 | 0 |
Plugin-hybride | |||||||||
BMW I | 13 | 13 | 51.000 | 253 | 339 | 7.650 | 11.239 | 292 | 392 |
Volvo V60 (diesel) | 48 | 48 | 68.000 | 463 | 2.741 | 10.200 | 15.461 | 958 | 1.599 |
Mitsubishi Outlander | 44 | 44 | 45.000 | 439 | 2.306 | 6.750 | 10.311 | 520 | 843 |
Volkswagen Golf | 35 | 35 | 42.000 | 385 | 1.327 | 6.300 | 9.447 | 384 | 572 |
Toyota Prius | 49 | 49 | 38.500 | 469 | 2.849 | 5.775 | 8.994 | 338 | 482 |
Mercedes S500 | 65 | 65 | 150.000 | 565 | 6.873 | 31.500 | 34.388 | 1.316 | 1.109 |
Porsche Cayenne | 79 | 79 | 115.000 | 649 | 10.527 | 24.150 | 27.473 | 1.500 | 1.290 |
Hybride | |||||||||
Toyota Auris | 87 | 84 | 29.000 | 994 | 775 | 6.090 | 6.332 | 676 | 753 |
Toyota Prius | 89 | 86 | 27.000 | 1.132 | 889 | 5.670 | 5.887 | 584 | 662 |
In een toelichting schrijft staatssecretaris Wiebes:
‘In Autobrief II is tegemoet gekomen aan de afspraak om auto’s met een CO2-uitstoot tot 50 gr/km in de periode tot en met 2018 te blijven stimuleren. Het kabinet kiest ervoor de fiscale stimulering met name te richten op EV’s. Voor EV’s wordt de fiscale stimulering dan ook doorgetrokken tot en met 2020. In de rapportage van het onderzoeksconsortium van Policy Research en TNO is de CO2-uitstoot bij de doorrekening van Autobrief II vastgesteld op 96 gr/km. Naar schatting zal met het beleid uit Autobrief II het jaarkilometrage van het (semi-)elektrische wagenpark tussen begin 2017 en eind 2020 met 65% tot 95% stijgen naar circa 1 tot 2 miljard elektrische kilometers in 2020. De stijging van de jaarkilometrage komt grotendeels op het conto van EV’s. Voortzetting van het beleid zoals neergelegd in het referentiescenario acht het kabinet niet verantwoord, omdat het een groeiende inzet van belastinginkomsten vergt en het waterbedeffect andere EU-landen in staat stelt minder zuinige auto’s te verkopen. Derhalve is het Europese bronbeleid niet alleen effectiever, maar ook efficiënter om het wagenpark te vergroenen. Het geld dat het kabinet daarmee bespaart gaat terug naar de automobilist door de MRB te verlagen en een begin te maken met de BPM-afbouw.’
Bronnen
NOS, 25 augustus 2015: Belasting op plug-in hybrides gaat fors omhoog
Tweede Kamer, 25 augustus 2015: Lijst van vragen en antwoorden over de Autobrief 2.0 van 19 juni 2015 (Kamerstuk 32800, nr 27) (wordffile, 38 pag.)
Rapport, 25 augustus 2015: Beleidseffecten Autobrief II (onderzoek door Policy Research Corporation i.s.m. TNO) (pdf, 80 pag., 3,1 MB)