Belasting op plug-in hybrides fors omhoog

 

26 augustus 2015 – Het kabinet wil de verkoop van volledig elektrische auto’s nog meer stimuleren en daarom gaat de belasting op plug-in hybrides (auto’s die zowel op brandstof als op elektriciteit kunnen rijden) fors omhoog.

Staatssecretaris Wiebes van Financiën schreef dat gisteren aan de Tweede Kamer.

Uit een bericht van de NOS
‘(…) Zo gaat de bpm, de aanschafbelasting, voor een Mitsubishi Outlander omhoog van 439 euro in 2016 naar 2306 euro in 2020. De bpm van de Volvo V60 dieselhybride gaat van 463 naar 2741 euro. De bpm van de Mercedes S500 hybride gaat zelfs van 565 naar 6873 euro en die van de Porsche Cayenne hybride van 649 naar 10.527 euro. De aanschafbelasting voor volledig elektrische auto’s, zoals de Tesla Model S en de Nissan Leaf, blijft nul.
Wiebes zegt wel dat de cijfers snel achterhaald zullen zijn. Want er wordt van uitgegaan dat de automodellen van nu in 2020 nog steeds nieuw te koop zullen zijn. Terwijl je mag verwachten dat auto’s over vijf jaar weer een stuk minder CO2 zullen uitstoten, en dat er dus minder bpm over betaald hoeft te worden.
Het kabinet liet eerder al weten het gebruik van plug-in hybrides minder te willen stimuleren en meer in te zetten op volledig elektrische auto’s. (…)’

Tabel uit de brief aan de Tweede Kamer

Belastinggevolgen diverse voertuigen

  CO2 veronder-stelde
CO2
cat.    prijs         BPM     Bijtelling MRB (incl. opcenten)
2015  2016 2015 2016 2020 2016 2020 2016 2020
Conventioneel                  
Skoda Octavia (diesel) 85 82 29.000 2.146 1.782 6.090 6.300 1.204 1.180
Volkswagen Up 95 92 12.000 1.546 1.234 2.520 2.571 236 231
Peugeot 308 109 105 25.000 2.443 1.980 5.250 5.398 584 572
BMW 5 (diesel) 109 105 62.500 5.711 4.823 13.125 13.555 1.772 1.737
Renault Captur 113 109 21.000 2.881 2.416 5.250 4.518 492 482
Volkswagen Golf 117 113 28.000 3.373 2.921 7.000 6.061 584 572
Audi Q5 168 162 70.000 10.205 9.669 17.500 15.282 1.040 1.019
Range Rover Evoque 181 175 69.000 13.537 12.567 17.250 14.967 952 933
Mercedes S500 207 200 158.000 25.437 22.920 39.500 34.206 1.224 1.200
Porsche Cayenne 223 215 141.000 32.577 29.132 35.250 30.262 1.408 1.380
Volelektrisch
Tesla Model S 0 0 87.000 0 0 3.480 10.140 0 0
Nissan Leaf 0 0 36.000 0 0 1.440 1.440 0 0
Plugin-hybride
BMW I 13 13 51.000 253 339 7.650 11.239 292 392
Volvo V60 (diesel) 48 48 68.000 463 2.741 10.200 15.461 958 1.599
Mitsubishi Outlander 44 44 45.000 439 2.306 6.750 10.311 520 843
Volkswagen Golf 35 35 42.000 385 1.327 6.300 9.447 384 572
Toyota Prius 49 49 38.500 469 2.849 5.775 8.994 338 482
Mercedes S500 65 65 150.000 565 6.873 31.500 34.388 1.316 1.109
Porsche Cayenne 79 79 115.000 649 10.527 24.150 27.473 1.500 1.290
Hybride
Toyota Auris 87 84 29.000 994 775 6.090 6.332 676 753
Toyota Prius 89 86 27.000 1.132 889 5.670 5.887 584 662

In een toelichting schrijft staatssecretaris Wiebes: 
In Autobrief II is tegemoet gekomen aan de afspraak om auto’s met een CO2-uitstoot tot 50 gr/km in de periode tot en met 2018 te blijven stimuleren. Het kabinet kiest ervoor de fiscale stimulering met name te richten op EV’s. Voor EV’s wordt de fiscale stimulering dan ook doorgetrokken tot en met 2020. In de rapportage van het onderzoeksconsortium van Policy Research en TNO is de CO2-uitstoot bij de doorrekening van Autobrief II vastgesteld op 96 gr/km. Naar schatting zal met het beleid uit Autobrief II het jaarkilometrage van het (semi-)elektrische wagenpark tussen begin 2017 en eind 2020 met 65% tot 95% stijgen naar circa 1 tot 2 miljard elektrische kilometers in 2020. De stijging van de jaarkilometrage komt grotendeels op het conto van EV’s. Voortzetting van het beleid zoals neergelegd in het referentiescenario acht het kabinet niet verantwoord, omdat het een groeiende inzet van belastinginkomsten vergt en het waterbedeffect andere EU-landen in staat stelt minder zuinige auto’s te verkopen. Derhalve is het Europese bronbeleid niet alleen effectiever, maar ook efficiënter om het wagenpark te vergroenen. Het geld dat het kabinet daarmee bespaart gaat terug naar de automobilist door de MRB te verlagen en een begin te maken met de BPM-afbouw.’


Bronnen
NOS, 25 augustus 2015: Belasting op plug-in hybrides gaat fors omhoog
Tweede Kamer, 25 augustus 2015: Lijst van vragen en antwoorden over de Autobrief 2.0 van 19 juni 2015 (Kamerstuk 32800, nr 27) (wordffile, 38 pag.)
Rapport, 25 augustus 2015: Beleidseffecten Autobrief II (onderzoek door Policy Research Corporation i.s.m. TNO) (pdf, 80 pag., 3,1 MB)

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.