BP & Shell willen laadpaalnetwerk uitbreiden

BP overweegt om bij meer tankstations laadpalen te plaatsen. Het bedrijf is hiervoor in overleg met diverse autofabrikanten. Dat heeft topman Bob Dudley onlangs bekendgemaakt. Met de mogelijk komst van de laadfaciliteiten wil de oliemaatschappij inspelen op de verwachte groei van elektrisch rijden in de komende jaren. Of hierbij ook gekeken wordt naar Nederland is niet duidelijk.

In het verleden is BP al gestart met laadpalen bij diverse Nederlandse stations, onder meer bij snelweglocatie Honswijck aan de A1. De Britten bekijken nu de mogelijkheden om op meer plekken stroom aan te bieden voor het wegverkeer. “We bediscussiëren momenteel met veel fabrikanten van elektrische voertuigen de optie om samen te werken binnen ons retailnetwerk”, aldus Dudley tegen nieuwsdienst Reuters.

Oliereuzen zien brood in elektrisch rijden

Het Britse concern verwacht dat er in 2035 wereldwijd zo’n honderd miljoen elektrische auto’s rondrijden, een zeer forse groei in vergelijking met het huidige aantal van 1,2 miljoen exemplaren. Welke landen BP op het oog heeft voor de laadpalen en met welke fabrikanten overleg wordt gevoerd, is nog niet duidelijk.

BP is niet de enige oliemaatschappij die zijn oog heeft laten vallen op elektrisch rijden. Shell kondigde eerder dit jaar aan in Nederland en Groot-Brittannië op tientallen tankstations laadfaciliteiten te realiseren. Zo moeten er bijvoorbeeld in ons land vóór het einde van dit jaar zo’n twintig Shell-stations zijn waar de auto-accu kan worden opgeladen. Het gaat om oplaadpalen van 50 kWh, waar zowel volledig elektrische als hybride voertuigen de accu kunnen opladen. Wie de leverancier van de palen wordt, is nog niet duidelijk.

Focus op 100% elektrisch

De vergunning-aanvragen voor de eerste tien laadvoorzieningen worden binnenkort verstuurd. Deze faciliteiten komen te liggen in de Randstad, omdat daar het aantal e-voertuigen het grootst is. Vóór het einde van dit jaar moeten daar nog vijf tot tien locaties aan worden toegevoegd. Op sommige stations komt één paal, bij andere vestigingen meerdere. “Dit is afhankelijk van de ruimte en de vraag op het betreffende tankstation”, aldus een Shell- woordvoerder.

Shell richt zich vooral op het honderd procent elektrische segment. “We zien dat door fiscale maatregelen dat deel van de markt sterk groeit, terwijl het aantal hybrides juist daalt.” Onbemande vestigingen krijgen voorlopig geen oplaadmogelijkheid. Of er in volgende jaren nog meer voorzieningen bij komen, is nog niet bepaald. Dit hangt vooral af van hoe de markt voor elektrisch rijden zich de komende tijd ontwikkelt.

Foto: Paul Tolenaar

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.