easyJet experimenteert met vliegtuig met waterstof-brandstofcel

3 februari 2016easyJet denkt 50 duizend ton brandstof te kunnen besparen door hybride vliegtuigen in te zetten. Voor het taxiën kan het vliegtuig energie halen uit een waterstof-brandstofcel. easyJet begint dit jaar met de eerste experimenten.  

Studenten van de Cranfield University ontwikkelden het idee ter ere van de twintigste verjaardag van de luchtvaartmaatschappij in november vorig jaar. Een waterstof-brandstofcel wordt opgeladen met energie uit remkracht en die energie wordt vervolgens gebruikt voor bijvoorbeeld het taxiën.

Uit het bericht van easyJet
‘(…) The hybrid plane concept utilises a hydrogen fuel cell stowed in the aircraft’s hold. This innovative zero-emissions system allows energy to be captured as the aircraft brakes on landing and is used to charge the system’s lightweight batteries when the aircraft is on the ground (much like the Kinetic Energy Recovery System (KERS) found in Formula 1 cars).
The energy can then be used by the aircraft – for example when taxiing – without needing to use their jet engines.  Due to the high frequency and short sector lengths of easyJet’s operations, around 4% of the airline’s total fuel consumed annually is used when the airline’s aircraft are taxiing.  easyJet’s aircraft average 20 minutes of taxi time per flight – the equivalent of around four million miles a year – akin to travelling to the moon and back eight times.
Each aircraft would have motors in their main wheels and electronics and system controllers would give pilots total control of the aircraft’s speed, direction and braking during taxi operations. The system would therefore reduce, if not remove altogether, the need for tugs to manoeuvre aircraft in and out of stands, delivering more efficient turnaround times and increased on time performance.
The only waste product is fresh clean water which could be used to refill the aircraft’s water system throughout the flight. (…)’

 

Bron
easyJet, persbericht, 2 februari 2016: easyJet reveals concept designs for hybrid plane

Beeld: easyJet

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.