‘Elektrisch rijden nodeloos duur’

6 juli 2016Volgens Nuon is elektrisch rijden nu nog nodeloos duur. ‘Elektrisch rijden wordt nu fiscaal zwaarder belast dan rijden op fossiele brandstof.’

Schermafdruk 2016-07-05 12.18.50Nuon schrijft dit in een bijdrage aan de Energiedialoog (Nuon in gesprek – De Energiedialoog). Het stuk bevat opinies van Nuon en de uitkomst van een onderzoek onder de Nederlandse bevolking.

Uit Nuon in Gesprek
‘(…) De Nederlandse overheid wil 200.000 auto’s met een stekker op de Nederlandse wegen in 2020. Maar de elektriciteit bij openbare laadpunten wordt op dit moment fiscaal zwaarder belast dan fossiele brandstoffen als benzine of diesel. Staatssecretaris van Financiën Wiebes beloofde afgelopen maart om in het Belastingplan 2017 een verlaagd tarief voor de elektriciteit die geleverd wordt aan openbare laadpunten in te voeren. Dit tarief zal moeten gelden tot 2020
en dat is onvoldoende. Vanaf 2020 verwachten we meer betaalbare elektrische auto’s met een grotere actieradius op de markt, daar moeten we op voorbereid zijn. (…)
Elektrisch rijden heeft geen CO2-uitstoot en is dus ontzettend schoon. Dat zou beloond moeten worden in plaats van belast. Met de tijdelijke tariefverlaging voor openbare laadpunten wordt het al een stuk aantrekkelijker om elektrisch te tanken, maar het is niet genoeg. Met de groei van het aantal auto’s zal ook het aantal laadpunten moeten toenemen. Wij verwachten dat er in 2025 zo’n 150.000 openbare laadpunten nodig zijn. Nu zijn dat er in Nederland nog maar 8.000. Dat zijn er bijna 20 keer meer dan nu – een enorme groei die bekostigd moet worden om volledig duurzaam rijden in Nederland mogelijk te maken. (…)
Cijfers van de Algemene Rekenkamer en de Rijks- dienst voor Ondernemend Nederland tot 2014 lieten zien dat er in dat jaar zo’n 142 miljoen euro is geïnvesteerd in het stimuleren van de aanschaf van elektrische auto’s, tegenover een kleine 7 miljoen euro subsidie voor publieke laadpunten in datzelfde jaar. Dat is ruim twintig keer meer. Voor 2015 zullen deze cijfers nog verder uit elkaar liggen. Terwijl juist publieke laadpunten zo belangrijk zijn. Twee derde van de Nederlandse huishoudens heeft geen eigen oprit, garage of carport en is dus afhankelijk van publieke laadpunten. (…) Zonder een betaalbare infrastructuur komen elektrische auto’s niet van A naar B.'(…)’

Bronnen
Nuon, rapport, 4 juli 2016: Nuon in gesprek – De Energiedialoog (pdf, 48 pag.) (zie pag. 31 – 34)
Foto: Maurits van Oranje neemt in Amsterdam het oplaadpunt voor zijn elektrische auto in gebruik. (Foto Nuon, 2011)

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.