
Energieleveranciers moeten wanbetalers doorverwijzen naar schuldhulpverlening
Energieleveranciers worden vanaf 1 april 2018 verplicht om wanbetalers ook in de zomer eerst aan te melden bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Als de klant daar in een hulpverleningstraject zit, mogen elektriciteit, gas en warmte niet worden afgesloten. Momenteel melden energieleveranciers wanbetalers alleen in de winter bij de gemeente aan.
Volgens minister Eric Wiebes zijn elektriciteit, gas en warmte eerste levensbehoeftes. In de zomer van 2016 werden bijna tienduizend Nederlandse huishoudens afgesloten. In de praktijk blijkt dat veel daarvan in de winter nog steeds niet aangesloten zijn. Volgens Wiebes kan dat de gezondheid van de bewoners in gevaar brengen, en bijdragen aan psychosociale problemen als stress, spanning, angststoornissen en depressie.
4.500 wanbetalers per maand
Momenteel geven energiemaatschappijen maandelijks gegevens van ongeveer 4.500 wanbetalers door aan gemeentelijke schuldhulpverleningsinstanties, weet het AD. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht lopen echter succesvolle projecten waar ze vroegtijdig aan hulpverlening doen, zegt Caspar Itz, woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) in de krant. “Bij de eerste betalingsrimpel die ze ontdekken, grijpen ze in. Voordat schulden helemaal uit de klauwen kunnen lopen.”
Lees ook:
- FluxEnergie, 5 april 2016, ‘‘Prepaid energie’ om energieschuld te voorkomen‘
Bronnen:
- Nu.nl, 23 november 2017, ‘Wanbetalers ook in zomer niet meteen afgesloten van energie’
- AD, 23 november 2017, ‘Wanbetalers staan niet langer in de kou’
Foto: A residential gas meter. Taken by ~~~ on 29 May 2005. Publiek domein.