Energieopslag onder de 100-dollargrens

Energieopslag onder de 100-dollargrens

20 maart 2017Een batterij die duizenden keren kan worden opgeladen én veel energie goedkoop opslaat. Amerikaanse onderzoekers slaagden erin beide doelen te bereiken in één batterij. Ze bereikten met hun vinding de ‘magische grens’ van 100 dollar per kilowattuur voor energieopslag, aldus Bright. 

Onderzoekers van het CUNY Energy Institute in New York ontwikkelden de batterij en publiceerden er eerder deze maand over in Nature Communications. De batterij is gebaseerd op mangaandioxide, een veilige en niet schaarse grondstof. ‘Past researchers had achieved either high cycle life or what’s called “high areal capacity” – that is, packing a lot of battery electrodes into a small volume to increase energy density – but never both together’, aldus het CUNY Energy Institute in een persbericht.

Uit het bericht van Bright
‘(…) Het resultaat: een batterij die minstens 6000 keer opgeladen kan worden en minder dan 100 dollar per kWh kost. De start-up Urban Electric Power komt binnenkort met de eerste batterijen op de markt.
Die 100-dollargrens is als punt op de horizon genoemd, waarna de markt definitief zou openbreken. Dat zou niet alleen meer groene energie, maar ook goedkopere prijzen voor accu’s als opslag in huis en elektrische auto’s moeten opleveren.  (…)’

Wat dat voor veranderingen teweeg kan brengen in de auto- en energiesector, beschrijft Gerard Reid, mede-oprichter van Alexa Capital, financieel analist en oprichter van de Energy and Carbon blog. Energy Post publiceerde vrijdag zijn artikel over de ‘grote batterij-race’ en de invloed daarvan.

  • Voor autobedrijven. De gevestigde bedrijven als Toyota en Ford hebben weinig ervaring met batterijen-productie en omarmen de ontwikkeling maar traag, aldus Reid. De elektrificatie van de auto-sector wordt geleid door nieuwe bedrijven als Tesla.
  • Voor landen. Europese landen met veel auto-industrie als Duitsland, Frankrijk en Italië hebben zelf geen noemenswaardige batterij-productie. Hierin gaan landen als Japan, Zuid-Korea en China voorop, met samen meer dan 90 procent van de gehele productie van lithium-batterijen, aldus Reid. En over grondstoffen: Australië en Chili zouden wel eens het nieuwe Saoedi-Arabië kunnen worden, vermoedt Reid, met hun voorraden cobalt en lithium.
  • Voor de energie-sector. Nieuwe laadstrategieën en het gebruik van batterijen in elektrische voertuigen in smart grids, zal de structuur van het elektriciteitsnetwerk enorm veranderen. ‘Not only will the demand for electricity and stresses across the power grid increase but we will also likely see automobile manufacturers control the power flows in and out of those batteries through energy services agreements with the car owner.’
  • Voor de ontwikkeling van de batterij zelf. Die zal steeds sneller gaan, denkt Reid. ‘And there are very exciting possibilities coming our way, one of which is lithium-air batteries which have a theoretical specific energy of 10,000Wh/kg compared to today’s 250Wh/kg for a Tesla S battery! And to put that into context this is similar energy density to gasoline, and if we achieve these goals not only will cars be battery powered but also ships and planes.’

Bronnen
Bright, 17 maart 2017: Doorbraak energieopslag: 100-dollargrens bereikt
CUNY Energy Institute, 8 maart 2017: CUNY battery breakthrough published in Nature Communications
Science Daily, 3 maart 2017: Sustainable, high energy density battery created
Energy Post, 17 maart 2017: The great battery race

Foto: CUNY

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.