‘Low Car Diet’ behaalt mooie resultaten

19 mei 2016Vandaag is de campagne ‘Low Car Diet’ van dit voorjaar afgerond. Initiatiefnemer Urgenda kon mooie resultaten bekendmaken: de deelnemers veroorzaakten 50% minder CO2-uitstoot, bespaarden 20-30% op vervoerskosten en bewogen twee keer zoveel als normaal.

In de maand april deden 1200 medewerkers van 22 bedrijven mee aan de gedragscampagne van Urgenda. Het bleek dat ze 50% minder in de spitst reisden.
De deelnemers gingen met elkaar de strijd aan om de beste resultaten. Het bedrijf Strukton won de competitie.

Uit het persbericht van Urgenda
‘(…) In 30 dagen reisden zij 64% schoner en reduceerde daarmee 7,5ton CO2. In totaal werd door het bedrijf bijna 80.000 km schoner gereisd en 15% minder kilometers gereden. De 800 medewerkers van de 12 deelnemende bedrijven hebben in totaal € 64.000,- bespaard op mobiliteitskosten. Per medewerker, per bedrijf, is dit gemiddeld € 80,-. De schoonste kilometers werden gemaakt door de Hanze Hogeschool.

“Eén ervaring zegt meer dan duizend woorden en het opstellen van uitgebreide beleidsplannen. Dat is de essentie van het Low Car Diet”, aldus mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg van Urgenda. “Onbekend maakt vaak onbemind, maar je ziet dat na het Low Car Diet zo’n 40% van de deelnemers* structureel anders  blijft reizen.” (…)’

Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, start de najaarseditie van het Low Car Diet. Diverse topbestuurders en bedrijven hebben elkaar al uitgedaagd om mee te doen.

Bronnen
Urgenda, persbericht, 19 mei 2016: ‘Low Car Diet lost files op’
Foto: Urgenda

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.