‘Nederland heeft 53.000 extra autolaadpunten nodig’

15 februari 2016Nederland heeft nog 53 duizend extra laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt Bert Klerk van het Formule E-Team, een publiek-privaat samenwerkingsverband om elektrisch rijden te bevorderen. Kosten: ongeveer 25 miljoen euro.

Volgens het Energieakkoord moeten er in 2020 200 duizend elektrische auto’s rondrijden. In december vorig jaar waren dat er zo’n 90 duizend, volgens cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Als het aantal groeit, vreest Klerk een fors tekort aan laadpalen.

Klerk op BNR
‘(…) “Zeventig procent van de mensen met een auto heeft geen eigen oprit. Die moeten aan de straat opladen.”
Op dit moment zijn er 55.000 privé laadpunten in ons land en 17.000 publieke. “Er moeten nog ongeveer 53.000 laadpunten bijkomen. Aan elke laadpaal zitten twee laadpunten. Dat betekent dus in totaal 26.000 palen extra.” (…)’

Klerk verwacht dat de kosten voor de extra laadpalen zo’n 25 miljoen euro zijn. Klerk pleit op BNR verder voor een verlaging van de energiebelasting voor laadpalen en betere voorlichting door autodealers.

Bronnen
BNR, 12 februari 2016: ‘Ruim 50.000 extra laadpunten nodig’
Nu.nl, 12 februari 2016: ‘Nederland heeft 53.000 extra laadpunten voor auto’s nodig’
FluxEnergie, 15 januari 2016: Tien procent van nieuwe auto’s heeft stekker
RVO, (zonder datum): Cijfers elektrisch vervoer
RVO over het Formule E-Team

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.