occasion, Rich Nacmias CC BY-ND 2.0

Nederlands wagenpark vergrijst

occasion, Rich Nacmias CC BY-ND 2.0

De Nederlandse autobranche heeft te kampen met vergrijzing, blijkt uit cijfers van de ING. Door de vergrijzing en hoge aantal verkochte occasions is de CO2-uitstoot in Nederland gemiddeld erg hoog. De gemiddelde leeftijd van auto’s in ons land gestegen van 8,5 in 2007 naar 10,2 jaar oud in 2016.

Uit de gepubliceerde cijfers blijkt verder dat het aantal verkochte occasions jaarlijks meer dan vijf keer zo hoog is als het aantal nieuw verkochte auto’s. In 2007 kozen 505.000 mensen voor een nieuwe auto, 1.899.000 occasions werden in dat jaar verkocht. Daartegenover werden er in 2016 nog maar 382.000 nieuwe exemplaren verkocht terwijl er 1.945.000 occasions werden verkocht.

Vervuiling

Nieuwe auto’s stootten gemiddeld steeds minder CO2 uit. Omdat er echter relatief weinig nieuwe auto’s gekocht worden is hun impact op de uitstoot van het Nederlandse wagenpark gering. De gemiddelde uitstoot van CO2 in gram/km van het totale wagenpark daalde door de jaren heen slechts mondjesmaat. Dit heeft er mede toe geleid dat, ondanks een vrijwel gelijk aantal gereden kilometers in Nederland, de totale uitstoot van personenauto’s van 2007 tot 2016 met slechts 4% daalde tot 18.587 miljoen ton CO2.

Uit de cijfers komt wel een enigszins verklarende reden voor de tegenvallende verkoop van nieuwe auto’s; in Nederland zijn deze in vergelijking een stuk duurder dan in de rest van de Europese Unie. Een gevolg van vrij hoge belastingen op aanschaf van nieuwe personenauto’s. Ten opzichte van geheel Europa zijn persoonlijke transportmiddelen (voornamelijk auto’s) in Nederland gemiddeld 18,5 procent duurder. Nederland is inmiddels wel begonnen met afbouw van de BPM belasting op nieuwe auto’s.

Bron:

  • CarwashPro, 3 november 2017, ‘Vergrijzing Nederlands wagenpark, auto’s steeds langer gebruikt’

Afbeelding data: ING

Foto: occasion, by Rich Nacmias CC BY-ND 2.0 

Auteur: Klaartje Jaspers

2 reacties op “Nederlands wagenpark vergrijst”

Sieward Nijhuis|08.11.17|14:11

Het CLO heeft 28-04 vastgesteld dat nwe autos door het belastingregime in 2016 meer uitstoten. En per 2017 heeft E Wiebes alle maatregelen voor schonere brandstofauto’s geschrapt. Volgens hem een minimaal effect wat veel geld kost. Jammer, dat we de effecten van zijn wijzigingen op de CO2 emissies en de belastinginkomsten niet weten. Ook moeten we corrigeren voor de werkelijke uitstoot van nwe autos, welk verschil toeneemt. Het is daarom gewaagd om zo te pleiten voor verlaging van belastingen.

Henk Barendse|04.12.17|17:33

kijk eens even naar omringende landen: de autokosten zijn nergens zo hoog als in Nederland. BTW en BPM maken de aanschafwaarde 2 maal zo hoog als noodzakelijk. vind je het gek dat Nederlanders het oude ‘bakkie’ nog een keer door ‘beun’ laten repareren. Daarnaast rijden de gesubsidieerde ‘groene auto’s’ binnen een paar jaar in Scandinavie rond. Zo krijgen we het nooit voor elkaar om de steden schoon te krijgen, uche.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.