Onderzoek: ‘Actieradius elektrische auto meestal groot genoeg’

Onderzoek: ‘Actieradius elektrische auto meestal groot genoeg’

16 augustus 2016Op verreweg de meeste dagen (87 procent) kan een elektrische auto de dagelijkse autoritten maken op een ’s nachts opgeladen batterij. Dat stellen Amerikaanse onderzoekers in een artikel in Nature Energy. Daarmee ontkrachten ze de vrees van consumenten dat de elektrische auto een te kleine actieradius zou hebben, aldus de NRC. 

Om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren, moet de actieradius groot genoeg zijn, stellen de wetenschappers in Nature Energy. Om te onderzoeken in hoeverre de bestaande actieradius voldoet, onderzochten ze de rijgegevens van zo’n 75.000 Amerikaanse auto’s en rekenden dat om naar het verbruik van een Nissan Leaf uit 2013.

Uit het bericht van de NRC
‘(…) Ze komen erop uit dat nu al 87 procent van de in de VS verreden dagritten (het totale aantal kilometers dat één auto op een dag rijdt) op één volle accu te maken is. Overdag tanken is dus niet nodig – ’s nachts vol laden is voldoende. Met de komst van nieuwe generaties elektrische auto’s met een grotere actieradius zal het percentage stijgen van 87 naar 98, verwachten de onderzoekers. (…)’

Bronnen
NRC Next, 16 augustus 2016: Elektrische auto kan meeste ritten aan (via Blendle)
Nature Energy, 15 augustus 2016: Electric vehicles: Driving range

Foto: Nissan

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.