Op zonnekracht door Australië: volg de drie Nederlandse teams

Drie Nederlandse teams op zonnekracht door Australië

17 oktober 2015Morgen klinkt het startschot voor 44 zonne-auto’s die meedoen aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Drie Nederlandse teams doen mee en zijn live te volgen.

Drie Nederlandse teams verschijnen zondag aan de start van de zonnewagenrace van Darwin naar Adelaide, 3000 kilometer. Een vriendschappelijke wedstrijd, zo staat op de site van de World Solar Challenge te lezen, waarin energiemanagement het belangrijkst is.

Van de website van de world solar challenge
‘(…) It’s all about energy management! Based on the original notion that a 1000W car would complete the journey in 50 hours, solar cars are allowed a nominal 5kW hours of stored energy, which is 10% of that theoretical figure. All other energy must come from the sun or be recovered from the kinetic energy of the vehicle. (…)’

Het Nuon Solar Team (Technische Universiteit Delft) en het Solar Team Twente (Universiteit Twente en Saxion) zitten in de Challenger-klasse en rijden de afstand in één keer. Vriendschappelijk of niet, hier gaat het erom wie het eerst over de finish komt. Het Solar Team Eindhoven (Technische Universiteit Eindhoven), in de Cruiser-klasse, mag onderweg een keer stoppen om de accu op te laden op het elektriciteitsnet. Deze klasse is voor de ‘praktische’ zonnewagens, vierzitters waar je ook prima een boodschap mee kan doen. De prestaties van de teams zijn live te volgen.

Nuon Solar Team
De Nuna8 van het vijftienkoppige team van de Technische Universiteit Delft heeft een titel te verdedigen. In de vorige editie van de World Solar Challenge, in 2013, won voorganger Nuna7. Ook de wagens die de teams daarvoor bouwden, deden het goed: in 2001, 2003, 2005 en 2007 werd het Delftse team eerste, steeds met een nieuwe versie van de Nuna. In 2009 en 2011 moest de Nuna een Japans team voor laten gaan.

Nuna8

Geheime wapen: de ’trailing edge’

Uit een bericht van Nuon
‘(…) “We bouwen onze zonnewagen met carbon, een stijf en superlicht materiaal. Een van de nadelen is dat je daarmee de achterkant eigenlijk niet scherp genoeg kan maken voor een optimale stroomlijn. En luchtweerstand is in de wedstrijd verreweg het belangrijkst. Daarom heeft DSM voor ons een scherpe, holle staartvin gemaakt met een geavanceerde 3D printer”, vertelt Joris van den Berg, aerodynamica-specialist van het Nuon Solar Team. De staartvin weegt slechts 250 gram, evenveel als een pakje boter, en is geheel transparant zodat de achterlichten goed zichtbaar blijven. (…)’

Website Nuon Solar Team
@NuonSolarTeam

Solar Team Twente
De negentien studenten van het Solar Team Twente bouwden de Red One. Voorganger The Red Engine werd in de vorige race in 2013 derde. Met 149 kilogram is het een van de lichtste auto’s van de race, verwacht de organisator. Om schaduw van de cockpit op het zonnepaneel te voorkomen, is de wagen asymmetrisch, met de cockpit aan de zijkant. 

Red One Twente

Geheime wapen: SABINE (Solar Array Balancing Interface Not Expected)

Uit een bericht van Solar Team Twente
‘(…) De zonnecellen die deelnemers gebruiken tijdens de race, zijn in groepen ingedeeld. Wanneer één cel minder presteert in zo’n groep, presteerden tot nu toe de rest van de cellen in de groep hetzelfde als de slechts-presterende. Elmar Peters legt uit: “SABINE zorgt ervoor dat de energie wordt gebalanceerd en niet naar beneden wordt getrokken. Dit betekent dat het team 10 tot 20% meer inkomsten heeft op schaduwmomenten dan voorheen.” We verwachten in totaal 30 raceminuten te besparen door deze uitvinding. Dit is een groot voordeel in de race waarbij elke minuut uitmaakt. In 2011 werden we op een kwartier na vijfde. Dit jaar verwachten we dat de verschillen tussen de teams nog kleiner zijn en dat een half uur veel verschil kan maken. (…)’

Website Solar Team Twente
@solarteamtwente

Solar Team Eindhoven
Stella Lux, de zonnewagen van het Eindhovense team, is een ‘energiepositieve familieauto’, dus wekt meer energie op dan hij verbruikt, aldus het team. Zelfs in Nederlandse weersomstandigheden. De vierzitter is heel licht en aerodynamisch en heeft een dak dat aan beide kanten uitsteekt, waardoor er meer zonnecellen op kunnen. 

Stella Lux Eindhoven

Geheime wapen: SOLAR Navigator

Uit een bericht van Solar Team Eindhoven
‘(…) Aan de hand van actuele weerdata kan dit systeem suggesties doen voor de optimale route. Daarnaast is Stella Lux gekoppeld aan uw smartphone, waardoor deze op de hoogte is van de geplande afspraken in uw agenda. Hierdoor weet Stella Lux precies hoeveel energie de auto kan terugladen naar het huishouden of hoeveel u nog moet opladen om uw volgende bestemming te bereiken. (…)’

Website Solar Team Eindhoven
@SolarEHV

Alle andere auto’s zijn te volgen op een kaart op de website van World Solar Challenge 2015 en op twitter via @WorldSolarChlg en #WSC15.

Bronnen
Website Bridgestone World Solar Challenge 2015 
Website Nuon Solar Team
Website Solar Team Twente
Website Solar Team Eindhoven
Nuon, 13 oktober 2015: Staartvin uit 3D printer levert meer snelheid op voor Nuon Solar Team

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.