‘Overheid buigt met knikkende knieën voor oliemaatschappijen’

Nee, hij neemt Shell weinig kwalijk. Fastned-oprichter Michiel Langezaal zou ook graag laders plaatsen op A-locaties langs de snelweg als hij in de schoenen stond van het Nederlands-Britse olieconcern. Hij hekelt vooral de houding van de Nederlandse overheid, de marktmeester over de terreinen langs de snelweg, die in zijn ogen met knikkende knieën buigt voor de macht van de oliemaatschappijen. Ondanks dat bouwt het Amsterdamse laadbedrijf onverstoorbaar verder aan een netwerk van hele snelle laadstations. Want bij Fastned geloven ze heilig in een elektrische toekomst.

Kun je geld verdienen met de exploitatie van snellaadstations? Op termijn zeker, maar hoe verstandig is het om anno 2018 actief te zijn op de oplaadmarkt? Vanuit een Amsterdams kantoorpand op de zevende verdieping werkt Fastned hard aan een dekkend netwerk van snellaadmogelijkheden. Hoe staat het ervoor met de verschillende rechtszaken? Wat zijn de plannen voor 2018? En wanneer verwacht Fastned winst te kunnen maken?

“Nederland doet het goed wat betreft elektrisch rijden, mede dankzij de fiscale stimulans vanuit de overheid. De auto’s worden steeds beter en automodellen op fossiele brandstoffen worden minder attractief. Ga je nu nog een diesel kopen? Dat is de vraag.” Zeker in Duitsland verhardt de houding ten opzichte van diesel, merkt Langezaal. “Kijk maar naar de boycot die verschillende Duitse steden hebben ingevoerd. En naar de reacties die het hele sjoemelsoftwareschandaal heeft opgeleverd. Er gebeurt op dit moment veel in de markt, vooral op gebied van elektrische mobiliteit. Maar niet alle partijen hebben daarbij even veel haast.”

Ontwikkeling elektrisch rijden

Op dit moment rijden veruit de meeste auto’s nog op benzine of diesel. Op welke termijn gaat dat veranderen? “Er is een kentering zichtbaar in de houding van de markt en de rijder. Ik verwacht dat elektrisch rijden de komende jaren hard gaat toenemen. Het is op dit moment nog niet groot, maar het aantal elektrische automodellen neemt toe. De wachttijden lopen op. En de ingetekende orders zijn hoger dan de daadwerkelijk afgeleverde auto’s.”

De cijfers die Fastned op dit moment noteert, zijn volgens Langezaal naar verwachting. Wanneer wordt het voor Fastned mogelijk om winst te maken? ”We zien elke maand een stijging en zien kansen dat dit harder gaat groeien. Maar eerlijk is eerlijk, we zijn afhankelijk van de ontwikkeling van elektrisch rijden. Er komen veel nieuwe automodellen aan en het aandeel neemt toe. Maar de daadwerkelijke aantallen zijn nog klein. Je moet realistisch zijn. Volgend jaar zijn er echt nog geen 1 miljoen elektrische auto’s op de weg. Mijn inschatting is dat we 100.000 EV’s nodig hebben om zwarte cijfers te kunnen schrijven.”

Lees het volledige verhaal bij zusterblad TankPro:
https://www.tankpro.nl/brandstof/2018/06/07/overheid-buigt-met-knikkende-knieen-voor-oliemaatschappijen/

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor FluxEnergie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.