oplaadpaal elektrisch rijden, foto; Tom van Gurp

Provincie Noord-Brabant zet fors in op elektrisch vervoer

De provincie Noord-Brabant en netbeheerder Enexis hebben een overeenkomst getekend om in Brabant versneld over te gaan naar elektrisch vervoer. Het gaat hierbij zowel om (deel)auto’s als om bussen en vrachtwagens. De partijen hebben verschillende projecten op de planning staan.

Door het invoeren van elektrisch rijden te versnellen, moet de luchtkwaliteit verbeteren – zeker ook in de binnensteden. Bovendien moet energie bespaard worden, is het idee van de betrokken partijen.

Communicatiecampagnes

Door middel van gerichte communicatiecampagnes willen de provincie en Enexis’ dochteronderneming Enpuls potentiele e-rijders over de streep trekken. De provincie en Enpuls willen het goede voorbeeld geven door zoveel mogelijk het eigen wagenpark te elektrificeren.

De belangrijkste doelgroepen voor elektrisch vervoer zijn particuliere autorijders, leaserijders, gebruikers van deelauto’s en wagenparkbeheerders. Uit onderzoek blijkt volgens de provincie en Enpuls en dat er nog veel onbekend is over elektrisch rijden en er onjuiste beelden zijn over het laden, de actieradius en de totale kosten van het gebruik. De communicatiecampagnes spelen hier op in.

Duurzame energie

Enpuls en de provincie willen ook het laden van elektrische auto’s met duurzaam opgewekte energie stimuleren. Daarnaast moet samen met gemeenten het proces van een aanvraag voor een publieke laadpaal tot installatie worden verkort. Doel is om dit binnen een week rond te hebben. Met slimme constructies kunnen particulieren op financieel aantrekkelijke wijze gebruik maken van duurzaam opgewekte stroom in de buurt voor het laden van hun auto’s.

Ook wordt samenwerking gezocht met energiecoöperaties om deelauto-concepten in te zetten en om te leren van lopende projecten. De provincie en Enpuls gaan met gemeenten de randvoorwaarden voor elektrische (deel)auto’s verbeteren. De zogenoemde EV-prognose-atlas van Enpuls moet het voor gemeenten zichtbaar maken wat de verwachte groei is van elektrisch vervoer in hun gemeente in 2020, 2025 en 2030. Met de atlas wil Enpuls de gemeenten een tool bieden om een toekomstbestendig openbaar laadnetwerk te plannen, waarbij rekening gehouden wordt met de juiste balans voor gebruik door bewoners, forenzen en bezoekers.

Busvervoer

De provincie en Enpuls willen ook inzetten op emissieloos vracht- en busvervoer. Naast al bestaande projecten voor openbare bussen gaat samen met gemeenten gekeken worden naar elektrisch doelgroepenvervoer. Elektrisch vrachtverkeer staat nog in de kinderschoenen, is de ervaring. De provincie wil met marktpartijen een pilot opzetten voor 50 vrachtwagens.

Daarnaast onderzoekt de provincie met gemeenten de mogelijkheid voor een nieuw soort laad- en losplaatsen waar zwaar vrachtverkeer de distributie overdraagt aan licht elektrisch vrachtverkeer voor de laatste kilometers in de stad.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.