Renault start test met bidirectioneel laden in Utrecht

Groupe Renault start een grootschalige proef met bidirectioneel laden. Hierbij wordt het laden en ontladen van de autobatterij aangepast aan de behoeften van de gebruiker en aan de beschikbaarheid van elektriciteit in het net. De technologie heeft als bijzonderheid dat de lader in de voertuigen is ingebouwd. Daardoor is er slechts een eenvoudige aanpassing aan de bestaande laadpunten nodig.

Vijftien exemplaren van de Renault ZOE met deze technologie worden gedurende 2019 in Europa ingezet om samen met partners een toekomstig aanbod van omkeerbare laadstroom samen te stellen en de markt voor te bereiden. De tests zijn onder meer van start gegaan in Utrecht met een systeem dat ontwikkeld is door We Drive Solar. Binnenkort zijn ook Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken aan de beurt.

“Bidirectioneel laden is een belangrijke pijler van de intelligente elektrische ecosystemen van Groupe Renault en past perfect binnen onze doelstelling om de energietransitie te steunen en elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken”, vertelt Gilles Normand van de Franse autofabrikant. “Groupe Renault heeft voor in het voertuig ingebouwde technologie gekozen om hiermee de kosten van de laadpunten te beperken en zodoende een ontwikkeling op industriële schaal mogelijk te maken. Alleen een dergelijke grootschalige toepassing kan een duidelijke positieve impact hebben op zowel de integratie van hernieuwbare energie als op de kosten voor onze klanten en het elektriciteitsnet.”

Voordelen

Bij bidirectioneel laden, ook omkeerbaar laden of vehicle-to-grid genoemd, wordt het laden en ontladen van de autobatterij aangepast aan de behoeften van de gebruiker en aan de beschikbaarheid van elektriciteit in het net. De batterij wordt maximaal opgeladen als het aanbod van elektriciteit groter is dan de vraag, vooral tijdens pieken in de productie van hernieuwbare energie.

De voertuigen kunnen ook elektriciteit aan het elektriciteitsnet terugleveren als er pieken in het verbruik zijn. De elektrische voertuigen kunnen op deze manier als tijdelijke opslag van energie dienen en zo een belangrijke stimulans zijn voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie. Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal van de lokale productie van hernieuwbare energie profiteren en worden de kosten van de infrastructuur gereduceerd. Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien hebben zij financieel voordeel doordat zij energie aan het elektriciteitsnet leveren.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor FluxEnergie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.