foto: Thomas More hogeschool

Studenten laten Toyota autonoom rijden via GSM

Drie studenten autotechnologie en een student elektronica-ICT van Thomas More hogeschool kregen van Toyota Belgium een RAV4 Hybrid in bruikleen voor hun bachelorproef. Deze week kreeg Toyota de wagen terug, uitgebreid mét het systeem dat de studenten uitdokterden om hem met behulp van een GSM autonoom te laten rijden.

De studenten autotechnologie Stijn Huygen, Jonathan Matthyssen en Wiebe De Doncker en studenten elektronica-ICT Laurens Wuyts op de campus van Thomas More in Sint-Katelijne-Waver bogen zich in het kader van hun bachelorproef over de vraag hoe ze een Toyota RAV4 Hybrid autonoom kunnen laten rijden. Ze toverden hiervoor een GSM om tot het brein van de auto.

“In elke wagen zit een reeks sensoren die constant data produceren: de snelheid, de rem- en stuurhandelingen, de positie van het stuur,… je kan heel veel informatie uit een wagen halen. Combineer die wettelijk bepaalde data (de on-board diagnostics of OBD) met de camerabeelden van een GSM en je hebt genoeg om een wagen autonoom te laten rijden,” vertellen de studenten.

“We plaatsten een GSM achter de voorruit van de wagen en vertrokken van een opensourcesoftware, die we op het Internet vonden. We pasten de software aan en voegden er hardware aan toe. Daarmee konden we de data uit de auto combineren met de camerabeelden van de GSM. Die gecombineerde informatie wordt teruggestuurd naar de auto, in de vorm van opdrachten zoals vertragen, het stuur naar links draaien, remmen,…”

“Het resultaat is een auto die conditioneel autonoom rijdt en daarmee volgens de SAE-richtlijnen level 3-4 van het autonoom rijden haalt,” zegt docent autotechnologie Mark Pecqueur. “Je kan dit niveau omschrijven als conditioneel 4: de wagen kan niet zuiver autonoom rijden, maar wel perfect autonoom een andere wagen volgen.”

“De studenten kunnen niet dezelfde resultaten behalen die de afdeling onderzoek en ontwikkeling van een constructeur kan bereiken,” Aldus Pecqueur. “Maar ze hebben wel bewezen dat het mogelijk is om een op de markt beschikbaar voertuig met een op de markt beschikbare interface en GSM en freeware om te bouwen tot een autonoom voertuig.” Het lijkt eenvoudig, maar de studenten moesten wel tal van gegevens over de prestaties van de wagen opzoeken en als parameters overbrengen in de bestaande freeware.

Volgende stap: verkeersborden herkennen

Elke eigenaar van een RAV4 Hybrid kan met het hier ontwikkelde systeem zijn wagen autonoom maken. Het systeem is in zijn huidige vorm niet geschikt voor andere wagens. “We kozen dit type Toyota, omdat het elektronische servostuur zich uiterst nauwkeurig laat aansturen.” Volgend jaar krijgen andere bachelorstudenten een nieuwe uitdaging voor de wielen geworpen: de herkenning van verkeersborden. “Autonoom rijden evolueert razendsnel,” meent Pecqueur, die samen met zijn collega van elektronica-ICT Wim Dams de bachelorproef leidde. Ik ben ervan overtuigd dat een kind dat dit jaar geboren wordt geen rijbewijs meer zal nodig hebben. Misschien zal dit zelfs al voor de huidige tienjarigen het geval zijn.”

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.