Vervoer wordt een heel klein beetje groener
12 september 2016 – De stap-voor-stap vergroening van de brandstoffen voor het vervoer komt voorzichtig op gang, maar de reductie van de CO2-uitstoot ligt nog niet op schema. Aldus valt te concluderen uit de rapportage van de Nederlandse Emissieautoriteit.
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) rapporteert over de naleving van de brandstofverplichtingen voor de vervoerssector. Enerzijds haalt de sector ruimschoots het doel: 6,25% hernieuwbare energie. Anderzijds gaat het maar matig met de CO2-reductie. De CO2-reductie is licht toegenomen (van 2,3 naar 2,5%), maar het reductiepercentage van 6% in 2020 is nog ver weg en zal volgens de NEa ‘nog de nodige inspanningen van de bedrijven vergen’.
Over vier jaar moet het brandstofverbruik van de hele vervoerssector voor 10% hernieuwbaar zijn. Om dat te bereiken zijn er verplichtingen opgelegd aan de brandstofleveranciers. Zij moeten bewijzen dat ze genoeg groene brandstoffen leveren. Voor 2015 was dat 6,25% hernieuwbaar. Dat is gelukt: ze hebben bijna 3,7% meer hernieuwbare energie geleverd dan verplicht. Er is 28,2 mln GJ aan hernieuwbare energie geleverd, een toername van 15% ten opzichte van 2014.
- Voor de ingezette dieselvervangers waren de belangrijkste grondstoffen in 2015 gebruikt frituurvet (44% van het totaal) en koolzaad/raapzaad (9% van het totaal). Het aandeel dieselvervangers is gestegen.
- Voor de benzinevervangers waren tarwe en maïs (beide 11% van het totaal) de belangrijkste grondstoffen in 2015. Het aandeel benzinevervangers is gedaald.
- De groene vervangers worden vooral geïmporteerd: 10% uit Nederland (een lichte afname), 60% uit de rest van Europa, 8% uit Noord-Amerika, 8% uit Zuid-Amerika, 14% uit Azië.
Bronnen
NEa, 9 september 2016: Meer hernieuwbare energie geleverd aan vervoer in 2015
NEa, 9 september 2016/1 juli 2016: Rapportage Energie voor Vervoer in Nederland 2015 (pdf, 45 pag.)
Foto: FluxEnergie/© Paul Tolenaar