Vervoer wordt een heel klein beetje groener

Vervoer wordt een heel klein beetje groener

12 september 2016De stap-voor-stap vergroening van de brandstoffen voor het vervoer komt voorzichtig op gang, maar de reductie van de CO2-uitstoot ligt nog niet op schema. Aldus valt te concluderen uit de rapportage van de Nederlandse Emissieautoriteit.

schermafbeelding-2016-09-11-om-19-42-10De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) rapporteert over de naleving van de brandstofverplichtingen voor de vervoerssector. Enerzijds haalt de sector ruimschoots het doel: 6,25% hernieuwbare energie. Anderzijds gaat het maar matig met de CO2-reductie. De CO2-reductie is licht toegenomen (van 2,3 naar 2,5%), maar het reductiepercentage van 6% in 2020 is nog ver weg en zal volgens de NEa ‘nog de nodige inspanningen van de bedrijven vergen’.

Over vier jaar moet het brandstofverbruik van de hele vervoerssector voor 10% hernieuwbaar zijn. Om dat te bereiken zijn er verplichtingen opgelegd aan de brandstofleveranciers. Zij moeten bewijzen dat ze genoeg groene brandstoffen leveren. Voor 2015 was dat 6,25% hernieuwbaar.  Dat is gelukt: ze hebben bijna 3,7% meer hernieuwbare energie geleverd dan verplicht. Er is 28,2 mln GJ aan hernieuwbare energie geleverd, een toername van 15% ten opzichte van 2014.

  • Voor de ingezette dieselvervangers waren de belangrijkste grondstoffen in 2015 gebruikt frituurvet (44% van het totaal) en koolzaad/raapzaad (9% van het totaal). Het aandeel dieselvervangers is gestegen.
  • Voor de benzinevervangers waren tarwe en maïs (beide 11% van het totaal) de belangrijkste grondstoffen in 2015. Het aandeel benzinevervangers is gedaald.
  • De groene vervangers worden vooral geïmporteerd: 10% uit Nederland (een lichte afname), 60% uit de rest van Europa, 8% uit Noord-Amerika, 8% uit Zuid-Amerika, 14% uit Azië.

Bronnen
NEa, 9 september 2016: Meer hernieuwbare energie geleverd aan vervoer in 2015
NEa, 9 september 2016/1 juli 2016: Rapportage Energie voor Vervoer in Nederland 2015 (pdf, 45 pag.)
Foto: FluxEnergie/© Paul Tolenaar

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.