Vlaams minister Bart Tommelein. (foto Engie Cofely)

Vlaamse premie voor elektrische scooters en motoren

Vlaams minister Bart Tommelein. (foto Engie Cofely)

Vanaf 15 april reikt de Vlaamse overheid een premie van 750 euro uit voor de aankoop van een elektrische bromfiets klasse B en 1.500 euro voor die van een elektrische motorfiets. Het bedrag blijft wel beperkt tot maximum 25% van de aankoopprijs.

Voor de aankoop van een elektrische auto bestaat er al een Vlaamse premie, de zogenaamde zero-emissie premie. Die is begin februari vastgesteld op het niveau van 2017. De subsidie voor  waterstofauto’s is verhoogd tot 4.000 euro. Deze uitbreiding gaat bovendien met terugwerkende kracht in, vanaf 1 januari. De premies zullen in 2019 op dit peil behouden blijven. Alle maatregelen worden bekostigd met het budget van 5 miljoen euro dat al jaarlijks gereserveerd was voor de zero-emissiepremies.

Files verkorten

“E-scooters en e-motors zijn veel beter voor ons milieu en voor onze gezondheid dan hun tegenhangers die op fossiele brandstof rijden,” motiveert Vlaams minister voor energie Bart Tommelein de beslissing. “Bovendien kunnen ze auto’s van de weg halen, waardoor ze de files verkorten. Door hun lichtere gewicht en kleinere omvang gebruiken ze ook minder energie. En ze dringen motorlawaai terug.” Ook zonder deze financiële tegemoetkoming is de toenemende verkeersdrukte aan het begin en einde van de werkdagen nu al een flinke prikkel voor buitenshuis werkende Vlamingen om over te stappen op elektrische tweewielers.

“Vorig jaar werden in Vlaanderen bijna 2.000 elektrische wagens ingeschreven, zes keer meer dan vier jaar geleden. In ons totale wagenpark gaat het dus nog steeds om een heel beperkt aandeel, in 2017 0,6% van de nieuwe auto’s die op de weg kwamen,” verduidelijkt de minister. “We zijn ervan overtuigd dat de premies belangrijk blijven om kandidaat-kopers over de streep trekken. Daarom zullen ze dit en volgend jaar niet zakken, hoewel dit aanvankelijk was voorzien.” Van de meer dan 1.000 premies die de afgelopen twee jaar werden uitbetaald, ging 43% naar de Nissan Leaf en 22% naar de Renault Zoë, auto’s in de goedkopere categorieën.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.