Foto: Wattway /Bam Infra

Berijdbare zonnepanelen getest op rijksweg A2

BErijdbare zonnepanelen.

In dichtbevolkte landen zoals Nederland en België is de ruimte voor de aanleg van grote velden met zonnepanelen beperkt. Bovendien hebben dergelijke zonneparken heel wat impact op het landschap. Het vinden van ruimte voor het opwekken van zonne-energie vraagt daarom om creativiteit. Een van de mogelijke oplossingen is het verwerken van fotovoltaïsche cellen in het wegdek.

De Nederlandse wegbeheerder Rijkswaterstaat zoekt manieren om hiervoor rijkswegen hiervoor te benutten. Daarvoor werkt deze administratie samen met bouwbedrijf Bam Infra en de Franse leverancier Wattway. De uitdaging is het ontwikkelen van zonnepanelen en een behuizing ontwikkelen die zo dun zijn, dat het geheel op het wegdek kan worden geplakt. Uiteraard moet deze zonnelaag ook bestand zijn tegen het verkeer.

De huidige oplossing bestaat uit het gebruik van een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer als een behuizing. “Omdat het geheel zo dun is gebleven, hoeven wij de panelen alleen nog op het wegdek te plakken, zonder dit in te frezen,” aldus innovatieadviseur Ad van ‘t Zelfde van Bam Infra. Dat scheelt veel montagetijd en het asfalt blijft grotendeels intact. “We maken alleen een sleuf voor de benodigde kabels.”

Vluchtstrook A2

Op de provinciale weg N401 bij Kockengen (Utrecht) ligt sinds mei 2018 al een strook berijdbare zonnepanelen. Deze wordt twee jaar lang getest. Einde september is er een tweede proef van start, deze keer op een vluchtstrook van de snelweg A2, een rijksweg.

De rijbanen van niet-autosnelwegen zijn geschikt voor zonnepanelen, bij snelwegen ligt dat anders. Met hoge snelheden eroverheen rijden produceert, in vergelijking met zeer open asfaltbeton (zoab) veel geluid. Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen. Maar Nederland is 20 miljoen m² vluchtstrook rijk. “Zou dat compleet zijn ‘belegd,’ dan kun je jaarlijks wel 400.000 huishoudens van stroom voorzien. Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over vijf tot tien jaar wellicht op grote schaal uit te rollen,” melden Bam en Rijkswaterstaat.

Timmeren aan de fotovoltaïsche weg

In Nederland timmert ook Solaroad aan de fotovoltaïsche weg. Dit samenwerkingsverband van TNO, technisch adviesbureau Dynniq, wegenbouwer Ooms Civiel en de provincie Noord-Holland, wil begin 2019 een teststrook voor zwaar verkeer aanleggen, op een busbaan in Spijkenisse (Zuid-Holland). Op het palmares van Solaroad staan onder meer al een fotovoltaïsch fietspad in Krommenie (Noord-Holland) en een weg op een bedrijventerrein in de gemeente Haaksbergen (Overijssel), die er de openbare verlichting en een led-scherm voedt.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Berijdbare zonnepanelen getest op rijksweg A2”

iddo Hout|23.10.18|07:05

Jongens zo veel mensen hebben dit al geprobeerd en het heeft nog nooit gewerkt je had eerst de startup die in canada begon die met bakken overheids geld en donaties nog geen werken product kon leveren, daarna heeft china het nog geprobeerd maar na ernstige schade en slijtage hebben zij het project ook gestaakt

Deze dingen hebben als ze wel werken maar een efficientie van zon 2 procent, dat is absurt laag. Het is goed dat er naar nieuwe technieken wordt gekeken maar investeer aub in wat nuttigs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.