Ophef kilometerheffing voorproefje voor toekomstig klimaatminister

Als er een nieuwe klimaatminister komt, moet het iemand zijn die een duidelijk mandaat krijgt en uiteenlopende sectoren mee kan krijgen. De kilometerheffing op vervuilend vrachtvervoer deed afgelopen week al stof opwaaien, en de CO2-prijs moet nog bepaald worden. 

Willen we alle stroom in 2025 duurzaam opwekken, dan moeten we per direct overschakelen op een oorlogseconomie, concludeerde De Correspondent een half jaar geleden al. Hoewel multinationals als Shell, werkgeversclub VNO-NCW, vertegenwoordigers van de bouw- en installateurbrancheorganisatie, ondernemersverenigingen en professoren al oproepen om die nodige transitie snel in gang te zetten, zal het lastig worden om hiervoor concrete maatregelen te nemen. Pijnlijke maatregelen om langere termijn ambities te realiseren, botsen vaak op politiek verzet. 

Klimaatminister

D66’s Stientje van Veldhoven wil een klimaatminister, liet de Leeuwarder Courant eind mei al weten, Volkskrant-commentator Martin Sommer wil er geen, schreef hij 9 september is De Volkskrant. Waar Van Veldhoven denkt dat de minister een einde zou kunnen maken aan het versnipperde beleid, lijkt het Sommer niet goed als aspecten als het milieu, de financiële opbrengst en het internationaal-politieke belang allemaal onder de klimaatminister zullen vallen. Hij vreest dat klimaat de portefeuille dan zou overheersen en de klimaatminister ‘overgevoelig zal zijn voor een koortsige publieke opinie, belobbyd door actiegroepen.’

Sommer noemt het voorbeeld van het Gronings gas: lange tijd de moeder die onze monden voedde, maar nu verdoemd als een Kwaad dat we voor 2050 uit moeten roeien, zonder te weten hoe. Met demonisering en moralisering van het klimaatdebat schieten we niets op, citeert hij hoogleraar Louise Fresco, momenteel bestuursvoorzitter van Wageningen University & Research, die hij en passant als klimaatminister nomineert – als er dan toch een moet komen.

Eerste controverse: kilometerheffing voor vrachtverkeer

Die minister moet in ieder geval sterk in de schoenen staan, constateert NRC, wil die niet hetzelfde lot wachten als coördinerend minister Ella Vogelaar, ‘die als minister Wonen, Wijken en Integratie bijna niets zelf kon regelen’. Ook met een eigen departement zal de klimaatminister moeten praten als Brugman, bleek al uit de reacties op de plannen voor een kilometerheffing voor vrachtverkeer afgelopen week. Meldde het NOS 21 september dat de formerende partijen de transportsector hierover benaderd hadden, in de Telegraaf waarschuwde verladers- en exportorganisatie Evofenedex direct dat dit tot ‘grote economische schade’ zou lijden. Hoewel België en Duitsland al zo’n kilometerheffing hebben en Nederlands geografische positie niet zal veranderen, vreest Evofenedex dat de maatregel Nederland haar positie als logistiek knooppunt van Europa zou kunnen kosten.

(bronnen en leestips onder de video)

Hoe schakelt Nederland over op duurzame energiebronnen? Ook volgens Netbeheerder Nederland staat het instellen van een  goede CO2-prijs centraal. 

Bronnen:

  • NRC, 22 september 2017, ‘Nieuwe klimaatminister is een grote bofkont’
  • NOS, 21 september 2017, ‘Nieuw kabinet gaat kilometerheffing vrachtwagens onderzoeken’
  • De Telegraaf, 21 september 2017, ‘Bedrijven bang voor plannen kilometerheffing vrachtwagens’
  • AD, 2 september 2017, ‘Mikken Buma en Pechtold op een ministerspost?’
  • Volkskrant, 9 september 2017, ‘Liever geen klimaatminister’
  • Leeuwarder Courant, 20 mei 2017, ‘D66 pleit voor klimaatminister’
  • De Correspondent, maart 2017, ‘Klimaat en energie spelen een hoofdrol in de formatie. Dit zijn de strijdpunten’

Lees ook:

Foto: Paul Tolenaar

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.