Havenbedrijf Rotterdam sluit zich aan bij North Sea Wind Power Hub

TenneT: ‘Energie-eiland in Noordzee weer stap dichterbij’

Het Havenbedrijf Rotterdam sluit zich aan bij het North Sea Wind Power Hub, waarin de Nederlandse en Duitse takken van TenneT, het Deense Energinet en Gasunie samen werken aan het creëren van een windenergie-eiland in de Noordzee. Samen met de beheerder van de Engelse zeebodem, liet TenneT al berekenen dat een multlfunctioneel grensoverschrijdend netwerk miljarden zou kunnen besparen. 

– UPDATE 14:00 –

Het Havenbedrijf hoopt haar ervaring met het creëren van land op zee in te kunnen zetten om de industrie in de haven te kunnen elektrificeren. “De industrie heeft groene stroom en waterstof nodig wil ze aan de klimaatdoelstellingen van Parijs kunnen voldoen,” stelt Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam in haar persbericht.

180 GW in 2045

Met het North Sea Wind Power Hub willen de partners in 2045 180 GW aan offshore-windvermogen op de Noordzee genereren. Volgens berekeningen die het Havenbedrijf Rotterdam heeft laten doen, is voor verduurzaming van de Rotterdamse industrie 27 tot 49 TWh nodig. De enige manier waarop dat kan, is door wind op zee op te wekken, zegt Castelein in het NOS-journaal.

Op het moment oogst Nederland ongeveer 1 GW aan wind op zee, en heeft het nog 3.5 GW in de planning. De North Sea Wind Power Hub moet die bijdrage dramatisch vergroten. De elektriciteit moet vervolgens getransporteerd worden naar de deelnemende Noordzeelanden.

Grensoverschrijdende regelgeving

Met de aanleg van het energie-eiland op de Doggersbank willen de partners het niet alleen mogelijk maken om omliggende landen te voorzien van off-shore windenergie, maar ook de gewonnen elektra beter te verdelen over de deelnemende Europese landen. Samen met The Crown Estate, de beheerder van de zeebodem rondom het Verenigd Koninkrijk, liet TenneT een studie doen naar de netinfrastructuur op zee die dat allebei mogelijk zou moeten maken: het WindConnector-concept.

Die gecombineerde aanpak zou minder infrastructuur vergen en die veel beter benutten, concluderen de onderzoekers. Het zou 1,8 miljard euro kunnen besparen, terwijl het gebruik zou stijgen van 45‑50 procent naar 80 procent: ruimschoots genoeg om de investering financieel te verantwoorden. Wel zouden de huidige regelgevingskaders moeten veranderen: die maken het nu nog onmogelijk om netwerkonderdelen op zee voor meerdere doelen te gebruiken.

WindConnector

Momenteel liggen de energielijnen alleen tussen de verschillende landen, zonder op een centraal punt samen te komen. De initiatiefnemers van de North Sea Wind Power Hub hopen dat behalve Nederland, Duitsland en Denemarken, ook het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en België zich zullen aansluiten, zodat ze tot een schaalgrootte kunnen komen die de kosten drukt.

Bronnen:

  • Havenbedrijf Rotterdam, persbericht 28 november 2017, ‘Havenbedrijf Rotterdam vijfde partner in North Sea Wind Power Hub-consortium’
  • NOS journaal, 28 november 2017 9.00
  • TenneT, persbericht 28 november 2017, ‘WindConnector – een verbinding tussen de Nederlandse en Britse elektriciteitsmarkten én offshore windparken – kan kosteneffectieve oplossing zijn voor een geïntegreerde net-infrastructuur’

Beeld: TenneT

Lees ook:

Auteur: Klaartje Jaspers

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.