Foto: Torqueed

Parijs wil Seine-schepen elektrificeren tegen Olympische Spelen 2024

Olivier Jamey, de voorzitter van de Parijse Hevengemeenschap (CCP), heeft een studie besteld naar de mogelijkheden om de schepen op de Seine op elektriciteit te doen varen. Het Duitse Torqueed, specialist in elektrische scheepvaart, is een van de partners in die studie. De nationale en regionale overheid dragen mee de kosten.

De stad Parijs kreeg eerder de organisatie van de Olympische Zomerspelen van 2024 toegewezen. Tegen dan wil ze zich profileren met een flinke verkleining van haar ecologische voetafdruk en met een verbetering van de lokale luchtkwaliteit. Dat wil ze onder meer bereiken via een groene mobiliteit.

CCP vertegenwoordigt de uitbaters van de lokale toeristische en commerciële schepen. Ze willen nu de technische vereisten identificeren en de financiële implicaties van de transitie naar elektrische mobiliteit berekenen. Dat is een complexe studie, want de boten voor sightseeing, de restaurantschepen, de vaartuigen voor privé-events en die voor vrachtvervoer hebben elk andere vereisten inzake bijvoorbeeld voortstuwing en stroomverbruik voor klank en beeld. De studie moet ook aantonen welke oplossingen het snelst kunnen worden geïmplementeerd en welke technieken er al beschikbaar zijn. Zo lijkt waterstof heel wat potentieel te hebben, maar zou er nog veel water door de Seine vloeien voor het in Parijse in de praktijk kan worden ingezet.

De Seine stroomt door Parijs over een lengte van 13 km. Tweehonderd lokale boten maken gebruik van dit deel van de rivier. Samen ontvangen ze jaarlijks ongeveer acht miljoen passagiers. De hele Seine is veruit het belangrijkste Franse binnenwater voor personenvervoer.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.