Rotterdamse gemeenteraadsleden en kandidaat-gemeenteraadsleden onderweg naar het havenbedrijf (foto: Karin Oppelland)

Acht politieke partijen willen steenkool snel weg uit Rotterdam

Rotterdamse gemeenteraadsleden en kandidaat-gemeenteraadsleden onderweg naar het havenbedrijf (foto: Karin Oppelland)

Vertegenwoordigers van de politieke partijen D66, GroenLinks, PvdA, SP, PvdD, Nida, CU-SGP en Denk hebben directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam een oproep overhandigd om de kolenoverslag in de grootste kolenhaven van Europa versneld af te bouwen.

De politici en kandidaat-politici bekritiseren op deze manier de volgens hen passieve houding van het havenbedrijf. Ze willen dat Rotterdam niet slechts de marktontwikkelingen afwacht, maar in lijn met het klimaatakkoord van Parijs zélf een heldere strategie opstelt voor het afbouwen van de kolenoverslag. Vooral de deelname van D66 is opmerkelijk, omdat deze partij in Rotterdam met Adriaan Visser ook de wethouder bevoegd voor de haven in haar rangen heeft.

Onlangs werd bekend dat het Havenbedrijf van plan zou zijn het contract van het Rotterdamse kolenoverslagbedrijf EMO, de grootste van Europa, met een periode van 25 jaar te verlengen. Dit gaat niet alleen in tegen de wens van een meerderheid in de gemeenteraad, maar volgens een opiniepeiling ook tegen meerderheid van de Rotterdammers. Juridisch staat EMO echter stevig in de schoenen, omdat het oorspronkelijke contract, dat 25 jaar geleden werd afgesloten en op 18 juni dit jaar afloopt, een optie tot verlening bevat.

Europees effect

“Als Rotterdam en het havenbedrijf hun klimaatambities serieus nemen, dan moeten ze keihard aan de slag met het uitfaseren van kolen,” zegt Vatan Hüzeir van het Rotterdams Klimaat Initiatief. Volgens dit platform staat de uitstoot van de kolen die in de Rotterdamse haven wordt overgeslagen gelijk aan de helft van de CO2-uitstoot van heel Nederland. In de havenrange van Hamburg tot Le Havre is Rotterdam verantwoordelijk voor 39% van de doorvoer van steenkool. Amsterdam, nu goed voor 28%, ambieert al om kolenvrij te worden.

De politici die de brief aan Castelein opstelden schrijven daarin dat de uitstap van Rotterdam het afscheid van steenkool in heel West-Europa kan versnellen, omdat de andere havens samen niet in staat zullen zijn het volume van beide Nederlandse havens over te nemen.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Acht politieke partijen willen steenkool snel weg uit Rotterdam”

Duurzame Brabanders|03.07.18|19:33

We moeten helemaal niet stoppen met steenkool.
Wel met CO2 uitstoot, dat veroorzaakt het klimaatprobleem, steenkool niet.

Volgens het PBL is verplichte CCS bij onze kolencentrales met afstand de goedkoopste CO2 reductie
25 tot 35 EUR per gereduceerde ton CO2.
Deze blinde milieuclub volgers, willen de kolencentrales sluiten, en
dat levert vooral verplaatsing op van:
– onze CO2 uitstoot
– onze stroom productie
– onze banen in de kolensector, en handel en transport

Maar weinig CO2 reductie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.