Beeld: Elia

Onderzeese interconnector Nemo operationeel tegen de lente

In het eerste kwartaal van 2019 zullen Elia en National Grid, de hoogspanningsnetbeheerders van respectievelijk België en het Verenigd Koninkrijk, de bidirectionele onderzeese interconnector Nemo in gebruik nemen.

Via Nemo, tussen Zeebrugge en Richborough in het Engelse graafschap Kent, zullen beide landen stroom kunnen uitwisselen en kunnen bijdragen aan het evenwicht op elkaars netten. Op korte termijn is Nemo vooral voor België goed nieuws, omdat de leveringszekerheid op winterse piekvraagmomenten er door het regelmatig uitvallen van een deel van het oude nucleaire productiepark niet meer vanzelfsprekend is. Door het tijdverschil van een uur vallen de piekmomenten in beide landen niet samen.

Chris Peeters, ceo van Elia merkt op dat niet veel later ook Alegro, de interconnectie tussen België en Duitsland, operationeel zal zijn. “Beide verbindingen samen zullen de uitwisselingscapacitieit voor elektriciteit aanzienlijk verhogen. België krijgt zo een steeds centralere rol in het Europees geïntegreerde energiesysteem.”

Volgens John Pettigrew, ceo van National Grid, beidt Nemo heel wat voordelen voor de consumenten zowel in het VK als in Brittannië. “Deze verbinding maakt het mogelijk een bredere energiemix aan te bieden. Consumenten krijgen ook toegang krijgen tot een groter energie-aanbod van energie. Dit betekent dat ze ook minder zullen betalen.” Nemo verhoogt de uitwisselingscapaciteit van het VK met ongeveer een kwart.

Nemo en Allegro krijgen allebei een transportvermogen van 1.000 MW, het equivalent van een grote kernreactor. Nemo heeft ook een wereldprimeur door het gebruik van HVDC-technologie (hoogspanningsgelijkstroom). Deze technologie is hier de beste optie omdat Belgische en Britse de netwerken niet zijn gesynchroniseerd.

Gevaarlijke omgeving

Nemo bestaat uit twee kabels met en lengte van elk 140 km, waarvan 130 km ingegraven in de zeebodem van één van de drukst bevaren zeeroutes ter wereld. Bovendien vonden dit gebied tijdens beide Wereldoorlogen militaire acties plaats. Daarom moest het kabeltracé grondig worden gecontroleerd op explosieven en historisch erfgoed zoals de resten van een Amerikaanse bommenwerper. Om de veiligheid van de medewerkers te garanderen, werden 46 bommen onschadelijk gemaakt in samenwerking met de gespecialiseerde militaire diensten van België, het VK en Frankrijk.

De in Japan vervaardigde transportkabel is een wereldprimeur wegens het spanningsniveau (400 kV) én het materiaal waarmee hij is geïsoleerd, de kunststof XLPE.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Onderzeese interconnector Nemo operationeel tegen de lente”

Pat Rick|02.01.19|18:41

Goed nieuws! De verouderde kerncentrales kunnen echt sluiten

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.