Foto : Wim Hollemans

Best(s)e manier om slim elektrische wagens te laden

Twee slimme laadpalen in de wijk Salderes in Best (Noord-Brabant) laden vanaf nu elektrische auto’s met lokaal opgewekte energie. Deze laadpalen passen hun capaciteit aan op het lokale gebruik van het elektriciteitsnet. Ze ontvangen energie vooral van zonnepanelen in de buurt.

De laadpalen zijn geplaatst op initiatief van netbeheerder Enexis, energieleverancier Nuon, energieplatform Powerpeers, de gemeente Best en de provincie Noord-Brabant.

Elektrisch rijder en inwoner van Salderes Joop Baltussen laadde als eerste zijn auto geladen met een van de slimme laadpalen. Hij deed dit in aanwezigheid van gedeputeerde Anne-Marie Spierings (D66), wethouder (schepen) Peet van de Loo (D66) van Best en Henk Visser, de directeur van Enpuls, onderdeel van de groep Enexis.

Diverse voordelen

De provincie en Enexis stimuleren het gebruik van elektrische auto’s. Het laden van die voertuigen verhoogt echter de belasting van het energienetwerk. De slimme laadpalen in Best laden sneller op momenten met minder energievraag en langzamer op piekmomenten. Hiermee ontlasten ze het elektriciteitsnetwerk en dragen bij aan een stabieler netwerk. Daarnaast leveren de laadpalen vooral lokaal opgewekte stroom via Powerpeers, een deelplatform voor duurzame energie. Deze energie is direct te gebruiken en het ontlast het elektriciteitsnet waardoor extra investeringen in het net worden vermeden. Er is ook geen sprake van energieverlies tijdens het transport, omdat de energie wordt gebruikt op de plaats waar deze is opgewekt.

De slimme laadpalen worden geëxploiteerd door Nuon en maken deel uit van een pilot van de provincie Noord-Brabant en Enpuls. De resultaten geven inzicht voor het op grote schaal inzetten van slimme laadpalen. In deze pilot lopen ook projecten in Waalwijk, Oss en Breda om lokale opwek van energie af te stemmen met het laden van elektrische auto’s. In de volgende fase van deze pilot volgt de mogelijkheid voor gebruikers om via een website in contact te staan met de laadpaal en invloed te kunnen uitoefenen, zodat er toch normaal geladen kan worden in geval van een capaciteitsbeperking wanneer dit nodig is.

Lees over elektrisch rijden ook:

TU Delft laadt elektrische auto rechtstreeks op uit zonnepanelen

Fastned breidt aantal stations uit in Nederland en Groot-Brittannië

Nederlanders verbreken wereldrecords elektrisch rijden

Assen en Zwolle koplopers in opladen elektrische auto’s

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur voor FluxEnergie en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.